Officieel: opgefriste Ford Focus ST ook als diesel
27 juni 2014 - Ford maakt slim gebruik van de vele liefhebbers van snelle auto's die daarvoor naar het Goodwood Festival of Speed trekken. Daar zal het merk namelijk de Focus ST laten debuteren. Het grootste nieuws: de hot hatch is er voor het eerst met een dieselmotor.
In navolging van de gefacelifte boter-en-brood Focussen kon de topper van het leveringsprogramma natuurlijk niet achterblijven. Maar om het introductiemoment extra geslaagd te maken wachtte Ford daarmee liever tot het aankomend weekend gehouden Goodwood Festival of Speed. Daar bevindt zich immers een aanzienlijk deel van de specifieke doelgroep van de Focus ST. En die zullen allemaal als eerste kunnen kennismaken met de aangescherpte bumperpartij, strakgetrokken koplampunits en een nieuw wieldesign met een diameter van 19 inch.
SYNC 2 In het interieur geniet de Focus ST voortaan van hetzelfde, meer opgeruimde dashboard als de normale Focus. Zitten doe je op fraaie en omklemmende Recaro's en zo zijn er nog enkele sportieve details waaraan de inzittenden zich kunnen verlekkeren. Toch is het binnenste vrij zakelijk gebleven. Luxe lijkt de boventoon te voeren en dat zie je terug in de uitgebreide optielijst. Daar vind je namelijk meer elektronische snufjes en de tweede generatie SYNC-multimediasysteem met 8 inch kleurendisplay met diverse connectiviteit-mogelijkheden alsook Bi-Xenon-verlichting die de lichtbundel kan aanpassen aan de omgevingsomstandigheden.
Scherp stuurgedrag Ondanks het extra gemak dat er te verkrijgen is, is Ford, of beter gezegd Ford Team RS, de sportieve bedoeningen van de ST niet vergeten. Zo geniet het onderstel van de auto vanaf heden van stijvere veren vóór, andere dempers rondom alsook een verbeterde kalibratie van de besturing en herontworpen rubber. De harmonie van al deze verbeteringen moet de Focus ST een scherper stuurgedrag op hebben geleverd, maar ook die bij een rustige rijstijl meer comfort biedt.
Dieselprimeur Motorisch is zoals al eventjes aangehaald het debuut van een dieselmotor het grote nieuws. Een stap van Ford die ongetwijfeld voortkomt uit het feit dat Seat en Volkswagen al enige tijd een 'GTI-diesel' in hun C-segmenter leveren. We hebben het dan natuurlijk over de Leon FR TDI en de Golf GTD, beide met 2.0 liter diesel, goed voor 184 pk. Het vermogen van de ST-diesel? Dat is zoals je had kunnen zien aankomen 1 pk hoger dan dat van de direct concurrentie. De 2.0 liter TDCi die Ford in de Focus ST lepelt ontwikkelt maximaal 185 pk bij een hoge 400 Nm, dat 100% vrijkomt tussen 2.000 en 2.750 tpm. Puike motorspecificaties, maar die " in theorie " niet voor snellere prestaties zorgen ten opzichte van de FR TDI en Golf GTD. Met een 0 naar 100 km/h acceleratie in 8,1 seconden moet de Focus ST-diesel een halve seconden toegeven en ook de topsnelheid ligt met 217 km/h lager. Als gemiddeld verbruik geeft Ford 4,4 l/100 km op bij een uitstoot van 114 g/km.
Zuinigere 2.0 benzine Niet krachtiger, maar wel een tikkeltje zuiniger dan voorheen is de vertrouwende viercilinder-benzine. De tweeliter geeft onveranderd 250 pk en 360 Nm af, maar heeft voortaan niet meer nodig dan 6,8 liter per honderd kilometer, met dank aan standaard Auto Start-Stop. Sprinten naar 100 km/h doet de ST-benzine in 6,5 seconden en de topsnelheid ligt op 248 km/h. Beide motorvarianten zijn overigens enkel te combineren met een manuele 6-bak.
Herfst Ford opent de orderboeken voor de vijfdeurs Focus ST en ST Wagon in de herfst en op het kleurenpalet prijken dan enkele nieuwe tinten, zoals Stealth Dark Grey en Deep Impact Blue. Prijzen volgen nog. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.