zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Toyota Fuel Cell Sedan vanaf zomer 2015 te koop

 

25 juni 2014 - Een half jaar heeft Toyota nog nodig gehad om haar vooruitstrevende waterstofauto productieklaar te krijgen. Dit is 'm uiteindelijk geworden, met als voorlopige naam Fuel Cell Sedan.

De thuismarkt kan de Toyota Fuel Cell Sedan als eerste aanschaffen, en wel vanaf april volgend jaar. Enkele maanden later volgt de lancering in de Verenigde Staten en Europa met wel als kanttekening dat de waterstofauto enkel verkrijgbaar zal zijn in die gebieden waar de waterstofinfrastructuur enigszins ontwikkeld is. Of Toyota van mening is dat Nederland daar ook onder valt, is niet bekend.



Decennia hard werken
De waterstofauto past naadloos in Toyota's langetermijnvisie, genaamd Towards Zero Emission. Een visie die de Japanse gigant al 20 jaar geleden voor ogen had, want zolang heeft het onderzoek, de ontwikkeling en het testen van wat uiteindelijk de Fuel Cell Sedan is geworden geduurd. Aan het begin van de jaren negentig startte Toyota naar eigen zeggen met de ontwikkeling van de eerste waterstofauto's, om in 2002 een betrouwbare techniek te kunnen laten testen door bedrijven en overheden.

Ruim 500 km na 3 minuten tanken
Sindsdien is dat testen niet meer gestopt en werd de techniek voortdurend verder verfijnd. Het resultaat? De Fuel Cell Sedan heeft een actieradius die gelijk staat aan die van een auto met benzinemotor en het tanken neemt net zoveel tijd in beslag. Om dit concreter te maken: bij de FCV Concept sprak Toyota over een actieradius van ruim 500 kilometer en de tankbeurtduur van 3 minuten.

Werking
Een waterstofauto klinkt misschien als rocket science, maar dat is het niet. Zo bevindt er zich in de Fuel Cell Sedan ook gewoon een brandstoftank, maar dan gevuld met waterstof die een chemische reactie aangaat met zuurstof. Dit brandstofmengsel wekt vervolgens " via een brandstofcelstack " een hoeveelheid elektriciteit op dat voor de aandrijving van de wielen zorgt. Het mooie van een waterstofauto is echter dat de uitstoot geen CO2-uitstoot betreft, maar enkel waterdamp. De onthulling van de productierijpe Toyota Fuel Cell Sedan laat alleen het exterieur zien. Het interieur wordt op een later moment onthuld. Dat geldt ook voor de specificaties van de waterstofauto.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   1 reactie

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Vladimir Suckmeoff  |   | 
26-06-2014
 | 
05:45 uur
Prachtige toekomst

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10