23 juni 2014 - Als Volkswagen op 3 juli aanstaande het doek van de nieuwe Passat trekt mag het praatje eromheen gerust een korte zijn. De Duitse gigant zou er namelijk mee in de herhaling vallen, nu de (Chinese) productpresentatie op straat is komen te liggen.
Beelden zeggen meer dan duizend woorden en dat is maar goed ook, anders was het knap lastig geweest iets zinnigs op te maken uit deze productpresentatie. Het geluk dat ook de Chinezen voor een aantal termen niet echt een eigen woord hebben, maakt de gelekte informatie nog gedetailleerder.
Niet groter, wel lichter en stijver Als deze productpresentatie legitiem is, dan is de achtste generatie Passat ongeveer even groot als zijn voorganger. Als lengte wordt er 4.767 millimeter opgegeven, wat een te verwaarlozen 2 millimeter korter is dan het huidige model. De breedte lijkt met 10 millimeter toe te nemen, maar pin ons hier alstublieft niet op vast, aangezien onze kennis van de Chinese taal nihil is. Overduidelijk daarentegen is de gewichtsbesparing die Volkswagen heeft weten te behalen en de fabrikant legt haarfijn uit waar dat is gerealiseerd. Naar verluidt is de nieuwe Passat gemiddeld zo'n 85 kilogram lichter dan voorheen.
Bomvol elektronica Ook is de nieuwe Passat stijver en daarmee veiliger dan nu, niet in de laatste plaats door een scala aan elektronische systemen. Vooral handig is het verbeterde Park Assist 3.0, waarmee je ogenschijnlijk ook semi-automatisch voorwaarts kunt inparkeren, en Trailer Assist, een systeem dat het manoeuvreren met een aanhanger een stuk makkelijker maakt. Bovendien is de Passat helemaal klaar gemaakt om er een krap decennia tegenaan te kunnen. De afbeeldingen van het 12,3 inch grote digitale instrumentarium (met 1440 bij 540 pixels) en de vele online-mogelijkheden van de (duurdere) multimediasystemen geven hiervan blijk.
Breed motorengamma Een sterke pre van de Passat is altijd diens brede motorenprogramma geweest en dat zal Volkswagen prolongeren. Bij de benzineversies wordt er afgetrapt met een 1.4 TSI, goed voor 125 pk, gevolgd door de onlangs "“ door Audi "“ aangekondigde 1.4 liter met cilinderuitschakeling en 150 pk. Meer benzinekracht is er met de 190 pk sterke 1.8 TSI, en voor wie echt vlot zaken wil doen is er de 2.0 liter TSI met 240 pk of zelfs 280 pk. Die laatste lijkt vooral een model te worden voor de fans van de vroegere Passat W8 en R36. Het palet aan diesels is ietsje krapper dan dat van de benzines, maar nog altijd is er voor ieder wat wils. De 1.6 liter TDI levert Volkswagen met 120 en 150 pk, terwijl de lichtste tweeliter al meteen een potige 190 pk ontwikkelt. Ongekend in het D-segment is de kracht van de dieseltopper. Een vermogen van 240 diesel-pk's uit een viercilinder is een waarde waar zelfs de premiummerken niet aan kunnen tippen.Zoals officieel is aangekondigd trekt Volkswagen op 3 juli het doek van de nieuwe Passat.Bron: autohome.com.cnKijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.