23 juni 2014 - Dat Seat al meer het Spaanse Volkswagen aan het worden is, is te merken aan de groter wordende overlap tussen het leveringsprogramma van beide zusters. Deze vierwielaangedreven Leon ST X-perience als Spaanse weerspiegeling van de Passat Alltrack is daar het volgende voorbeeld van.
SUV's, crossovers en allerhande afgeleide auto's, Seat moest er vroeger niets van hebben en richtte zich liever op sportiviteit. Hoe anders is dat vandaag de dag "“ waarschijnlijk op advies van moeder Volkswagen om zo uit de rode cijfers te geraken, wat aardig aan het lukken is. Binnenkort zal Seat twee compacte crossovers onthullen en ook deze Leon ST X-perience probeert een graantje van de heersende autosmaak bij consumenten mee te pikken. Toch is de X-perience niet enkel show. Dankzij permanente vierwielaandrijving en een grotere bodemvrijheid kom je er daadwerkelijk verder mee "“ in het terrein "“ dan de doorsnee station.
Goed begin is het halve werk Eind dit jaar arriveert de opgeruigde Leon ST in ons land en dan wil het model de harten gaan stelen van de veeleisende individu met een actieve levensstijl. Om daarin te slagen is de X-perience in eerste instantie gebaseerd op de praktische Leon ST, met normaliter 587 liter en maximaal 1.470 liter aan bagageruimte. Veel ruimte om spullen mee te nemen dus. Daarnaast is het model standaard luxueuzer uitgerust dan andere ST's. Zo is de samenstelling van het interieur speciaal ontwikkeld, kent de auto nieuwe materialen en stoffen met afwijkende kleuren en neemt leder en alcantara een prominente plaats in op de optielijst. Aan de hand van oranje stiksels doet Seat ook een poging de ST X-perience echt als topmodel neer te zetten.
Volledig in balans De in te nemen positie als gammatopper komt ook tot uiting in de al dan niet optionele features. De X-perience krijgt standaard een reeks geavanceerde rijassistentiesystemen mee, zoals het elektrisch gestuurde differentieel EDS (op alle vier wielen), XDS, een elektronisch sper-differentieel voor meer grip in bochten, en nog meer stabiliteit met ESC voorzien van het multi-collision remsysteem. Uit balans raken met de Seat Leon ST X-perience is schier onmogelijk als je je normaal gedraagt. Optionele snufjes zijn onder meer full LED-koplampen (waarmee Seat destijds een segmentprimeur had), adaptieve cruise control met Front Assist inclusief een noodstopsysteem voor in de stad, vermoeidheiddetectie en een actieve rijbaanassistent. Verder is de X-perience uit te rusten met Seat's Connect-systeem, waarbij alle entertainment- en communicatiefuncties plus een aantal andere functionaliteiten centraal worden bediend via een touchscreen. Het optionele Seat Sound System met een vermogen van 135 Watt en tien speakers belooft dan weer auditief genot, mede door een extra center speaker in het dashboard en een subwoofer in de kofferbak.
Krachtige motoren Een 15 millimeter hogere bodemspeling, bumpers die tegen een stootje kunnen en permanente 4x4 zijn leuk, maar om je mannetje te staan in ruiger terrein is een krachtige aandrijflijn ook wenselijk. De 1.2 en 1.4 liters prijken daarom niet op het motorenpalet. Seat stelt de 1.8 TSI beschikbaar, goed voor 180 pk en 280 Nm en standaard zestraps DSG-automaat. Deze motorisering, die per honderd kilometer 6,6 liter benzine nodig heeft, is ook meteen de enige benzine. Dieselen kan met de 2.0 liter TDI met 184 pk en 380 Nm, eveneens gekoppeld aan een DSG. Met deze combinatie valt een acceleratietijd van 7,1 seconden en topsnelheid van 224 km/h te noteren. Het gemiddelde verbruik bedraagt 4,9 liter op 100 km bij een CO2-uitstoot van 129 g/km. Ook de geknepen, 150 pk en 320 Nm variant van de tweeliter-diesel, de tweede dieseloptie, kent deze gemiddelde verbruiks-emissiewaarde. De derde dieselmotor is de 1.6 TDI, die maximaal 110 pk levert bij 250 Nm en een gemiddeld verbruik scoort van 4,8 l/100 km. De uitstoot ligt op 125 g/km. Tot slot wil Seat graag nog eventjes melden dat de benzine en de krachtigste diesel standaard met Seat Drive Profile worden geleverd. Hiermee kan de mate van de stuurbekrachtiging, de gaspedaalrespons en de DSG-transmissie aangepast worden via drie rijprogramma's, te weten Eco, Comfort en Sport. Prijzen van de Seat Leon ST X-perience worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.