11 juni 2014 - Binnenkort zal de Mazda2 opgevolgd gaan worden, met daarin verkrijgbaar een nieuwe dieselmotor. Tijdens de laatste Autosalon van Genève werd die krachtbron al eventjes aangestipt in de Hazumi Concept en nu zijn daarover meer details naar buiten gebracht.
Net als de Mazda2 is de enige kleine Mazda-dieselmotor, de 1.6 CDVi, aan vervanging toe om in het felbevochten segment weer mee te kunnen tellen. Met een heleboel SkyActiv-technologiën, waaronder een viercilinder-benzinemotor, meent Mazda goed voor de dag te kunnen komen. Ook een nieuwe dieselmotor hoort daarbij, een 1.5 liter SkyActiv-D om precies te zijn. Dat blok werd al eventjes aangestipt in de Hazumi Concept, een realistische voorbode van de eind dit jaar te onthullen nieuwe Mazda2, en zal 105 pk gaan leveren bij 4.000 tpm. Het koppel reikt tot 250 Nm en is tussen een lage 1.500 en 2.500 tpm volledig van kracht.
14%? Over verbruiks- en emissiecijfers laat Mazda zich helaas nog niet uit en dat is nu precies waar wij zo benieuwd naar zijn. Eerder beloofden de Japanners ons namelijk een gemiddelde uitstoot 'lager dan 90 g/km', waarmee de 14%-bijtellingsklasse in zicht komt. Nu is dat nog afwachten.Mocht dat al zo zijn, dan pikt de nieuwe Mazda2 het jaar 2014 slechts heel kort mee. In 2015 komt de levering pas echt op gang en dan zal de nieuwe 1.5 SkyActiv-D niet meer dan 83 g/km mogen uitstoten om in de populaire 14%-bijtellingsklasse te kunnen vallen. Of Mazda die vereiste 7 g/km gaat realiseren zal spoedig blijken. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.