2 juni 2014 - Nu niet via-via, maar rechtstreeks uit monde van Volkswagen. Hiertoe is de volgende, achtste generatie Passat zoal in staat!
De nieuwe Passat zal in de staart van dit jaar leverbaar zijn. Maar de introductie is deze zomer al, zo laat Volkswagen via een officieel persbericht weten. Ook bevestigt de Duitse autogigant dat de achtste modelgeneratie daadwerkelijk een stuk lichter zal zijn als zijn voorganger. Mede dankzij het gebruik van een modern, modulair platform kon zo'n 85 kilogram bespaard worden. Wie de automarkt een beetje volgt had dit echter al lang zien aankomen. Wellicht minder voor de hand liggend zijn de details die Volkswagen nu onthult.
Digitaal instrumentarium Zo is de nieuwe Passat de eerste Volkswagen die optioneel te bestellen valt met een digitaal instrumentarium. Dit zogenoemde Active Info Display geeft volgens Volkswagen precies dat weer zoals de bestuurder het wil hebben. Denk daarbij aan verschillende weergavecombinaties tussen navigatie, de actuele snelheid, de toerenteller en het infotainmentsysteem. Ook nieuw is het verkrijgen van een head-up display dat de belangrijkste rij-informatie direct in het blikveld van de bestuurder projecteert.
Vijf infotainmentsystemen Zonder uitgebreide infotainment tel je in de auto-industrie nauwelijks nog mee en daarom schuift Volkswagen maar liefst vijf types naar voren wanneer iemand van plan is een nieuwe Passat te bestellen. Twee daarvan zijn tevens voorzien van navigatie. Het basissysteem is al uitgerust met een functie om externe muziek te spelen via de Aux-aansluiting of SD-kaartlezer. Met Mirrorlink, dat debuteerde op de Polo, zijn Android-telefoons aan de Passat te koppelen, waarna speciale apps diverse online-mogelijkheden bieden. Bijzonder is dat middels een tablet en een app zelfs de achterpassagiers het infotainmentsysteem kunnen bedienen.
Rijassistentie Ook qua veiligheid zal de naderende Passat bijtijds zijn. Dodehoekwaarschuwing, inclusief signalering bij naderend verkeer tijdens achteruit uitparkeren, alsook rijstrooksignalering en een fileassistent, dat de Passat bij filerijden tussen de lijnen houdt en zorgt voor voldoende afstand tot voorliggers, zijn onder meer van de partij. Emergency Assist brengt de auto veilig tot stilstand zodra er geen activiteit van de bestuurder meer is en Front Assist helpt kopstaartbotsingen voorkomen met hulp van een radarsensor. Verder is City Emergency Braking verkrijgbaar dat tot 65 km/h voertuigen en nu ook voetgangers voor de auto 'ziet' en indien nodig ingrijpt.
Trailer Assist De Passat wordt tevens leverbaar met Progressive Steering, een stuursysteem met variabele overbrenging: comfortabel en licht in stadsverkeer en direct/precies op snelle bochtige trajecten. Optioneel zijn LED-koplampen, al dan niet in combinatie met grootlichtassistentie (Dynamic Light Assist). Area View is dan weer erg handig tijdens in- en uitparkeren omdat het de omgeving rond de auto op het display weergeeft. Over parkeren gesproken. Het verbeterde Park Assist maakt het nu ook mogelijk om semi-automatisch voorwaarts in te parkeren (voorheen alleen achteruit). Maar een echte primeur is toch wel Trailer Assist. Dat snufje maakt manoeuvreren met aanhangers een fluitje van een cent, meent Volkswagen. De rijrichting wordt bepaald door de verstelknop van de spiegels als 'joystick' te gebruiken. Als die richting definitief is, neemt de Passat de besturing over, al kan de bestuurder altijd nog zelf ingrijpen.
Beresterke TDI & Plug-In Hybrid Tot slot. Volkswagen sluit haar vooruitblik op de nieuwe Passat door het gerucht van een beresterk tweeliter TDI te bekrachtigen. Het is waar dat de nieuwe Passat leverbaar wordt met een 240 pk sterke 2.0 TDI die, desondanks, toch een gemiddeld verbruik van 5,0 l/100 km kan scoren. En er komt een Passat Plug-In Hybride. Een 1.4 TSI-benzinemotor werkt daarbij samen met een elektromotor, die over een afstand van 50 kilometer de auto geheel emissieloos kan laten rijden.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.