30 mei 2014 - Altijd spectaculair zijn ze, brood-en-boter-auto's met de motor achterin. Neem één van de beroemdste van de laatste decennia, de Renault Clio Sport V6. Wat een machine was dat zeg! We zaten dan ook meteen op het puntje van onze stoel toen Hyundai de Veloster Midship presenteerde.
Dat presenteren gebeurde op de deze week gehouden Zuid-Koreaanse Busan Motor Show. De niet-bezoekers van die beurs moeten het doen met één enkele foto, maar dat mag de pret niet drukken. De smaakmaker van deze conceptcar van Hyundai, gebouwd door de mensen die ook de i20 WRC in elkaar zetten, is immers niet zozeer zijn opgekalefaterde uiterlijk maar zijn midscheepse aandrijflijn. Anders dan bij het normale model ligt die niet voorin, maar achter de voorstoelen, iets voor de achteras. Daar waar normaliter de achterbank zit.
Achterwielaandrijving? Een midscheepse constructie zorgt in negen van de tien gevallen voor een gunstige gewichtsverdeling en daarmee opwindende rijeigenschappen. Goed nieuws dus. Maar de Hyundai Veloster Midship Concept, zoals de officiële naam luidt, is ook bedeeld met een versterkt chassis en een nieuwe aluminium ophanging. Met dit alles moet de auto optimaal kunnen profiteren van het 300 pk hoge vermogen uit een opgevoerde 2.0 liter viercilinderturbo. We gaan ervan uit dat dat vermogen nu naar de achter- in plaats van de voorwielen wordt gestuurd, maar bevestiging daarvoor ontbreekt. Veel vervelender vinden we echter dat Hyundai geen plannen heeft om de auto in productie te nemen. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.