zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

'Elektrische turbo voor eerste Audi RS-diesel'

 

28 mei 2014 - De Audi RS 5 TDI Concept is zoals zijn naam al aangeeft nog een prototype, maar desondanks is het heel realistisch dat het daar niet bij blijft. Mocht deze sportdiesel in de prijslijsten opgenomen worden dan betekent dat mogelijk meteen een dubbele primeur voor quattro GmbH.

Nooit eerder heeft Audi's performancehuis quattro Gmbh een RS-diesel in productie genomen. Eventjes leek het erop dat dat al lang had moeten gebeuren met de R8 V12 TDI, maar uiteindelijk werd door dat plan toch een streep gehaald. Ook een definitieve lancering van de Audi RS 5 TDI is weliswaar nog onzeker, maar desalniettemin een stuk realistischer volgens het Britse Autocar, een van de media die al eventjes met de auto hebben kunnen rijden.



E-booster
Voor alle duidelijkheid: de al enige tijd te bestellen Audi SQ5 TDI is geen auto van quattro GmbH. De RS 5 TDI zou dus zomaar de allereerst RS-diesel kunnen zijn. Een tweede primeur is het behelzen van een elektrische turbo, een technologische evolutie op het gebied van drukvulling waar de Volkswagen Groep helemaal van in de ban lijkt te zijn. Onlangs werd de zogeheten e-booster immers al door zustermerk Volkswagen aangekondigd. Voor een uitleg over de werking van deze innovatieve turbotechnologie verwijzen we je dan ook graag naar dat artikel.

Enthousiaste aanjager
Terug naar de Audi RS 5 TDI Concept. Het hart van die studie is een 3.0 liter V6-TDI van de nieuwe generatie die binnenkort als eerste verkrijgbaar zal zijn in de A6 en A7 Sportback. Zonder e-booster, want daarmee is Audi nog aan het experimenteren, maar wel met een paar verfijnde two-stage turbo's. Een kleinere turbo draagt zorg voor extra stuwkracht bij lagere toeren, een grotere bij hogere omwentelingen per minuut. In het geval van de RS 5 TDI Concept is de kleinste turbo elektrisch aangedreven om de 380 pk sterke V6-TDI bij nog lagere (denk maar gerust extreem lage) toeren op gang te houden, iets dat bij een sportauto natuurlijk gewenst is om geen tijd te verliezen. In het bijzonder is dit een zwakte bij een dieselmotor, maar de onmiddellijke boost van de elektrische turbo maakt daar een sterkte van, om bij hogere toerentallen weer eventjes tot rust te komen. De e-booster wordt dan buiten spel gezet namelijk.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10