22 mei 2014 - In het aankomende najaar heeft Volkswagen de lancering van de nieuwe Passat gepland. Om ons alvast in de stemming te brengen deelt het merk nu de eerste details met de wereld. En daarbij geven ze middels een paar designschetsen ons een indruk van zijn nieuwe gedaante.
Een strakker design dat meteen aan de CC doet denken, dat is hoe deze schetsen van de nieuwe Volkswagen Passat bij ons meteen op het netvlies kwamen. We zien er tevens wel wat in van de onlangs gepresenteerde New Midsize Coupé. En dat belooft deels veel goeds. Mocht Volkswagen dit design aanhouden dan kunnen we op termijn dus een dynamischer vormgegeven Passat verwachten. Echter, we kennen Volkswagen inmiddels en dus moeten we er rekening mee houden dat de schetsen vele malen sportievere gevoelens op moeten wekken dan het productiemodel. Maar goed, dat blijft gissen.
Motorenspectrum Waar we niet over hoeven te gissen is een greep uit het motorengamma. Dat heeft Volkswagen namelijk al bekend gemaakt. Tegenover het Duitse Autobild heeft Volkswagen zich uitgelaten over een aantal van de beschikbare motoriseringen. Ze doen ten eerste melding van een nieuw ontwikkelde tweeliter TDI-viercilinder met 240 pk en 500 Nm koppel. Via een zeventraps-DSG worden alle vier de wielen aangedreven en komt het opgegeven verbruik op een respectabele 1 op 20 uit. Een nieuw pronkstuk dus, maar relevant voor de Nederlandse markt? Nee, daar telt vooral de CO2-uitstoot, zeker in het D-segment.Waar wij dus vooral van gaan profiteren is de in 2015 leverbare hybride-variant van de Passat. Dit zal een 204 pk-sterke combinatie van een 1.4 liter TSI en een elektromotor zijn waarmee men 50 kilometer puur elektrisch kan rijden. Verder kan men een spectrum van motoren verwachten dat vermogens van tussen de 120 en 280 pk kent. Welke hiervan allemaal in ons land beschikbaar zullen zijn is echter nog koffiedik kijken al kunnen we er nu al wel vergif op innemen dat de Passat Hybrid de grote ster zal worden.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.