7 mei 2014 - Toen we voor het eerst hoor kregen van een nieuwe, Nederlandse uitvinding genaamd 'Glowing Lines' waren we zowel aangenaam verrast als trots. Eindelijk was er een alternatief voor conventionele straatverlichting, dat door de jaren heen de nodige kritiek over zich heen kreeg. Toch zou enige scepsis voor de glow-in-the-dark-belijning op zijn plaats zijn geweest. Want eerste tests met de lichtgevende weglijnen hebben vooralsnog niet het gewenste resultaat opgeleverd.
Allicht is het handig om eerst nog even toe te lichten hoe het nou precies werkt, dat 'Glowing Lines'. Het is in de basis luminicerende verf op poederbasis die over de normale wegbelijning wordt aangebracht. Gedurende de dag vangt dat poeder UV-licht op dat dit vervolgens opslaat om tijdens nachtelijke uren op te lichten en als straatverlichting te dienen. Volgens uitvinder Daan Roosegaarde geeft de verf in een ideale situatie rond de 10 uur lang licht. Voldoende voor driekwart van de nachten per kalenderjaar, behalve tijdens de langere winterse nachten.
Moeilijk zichtbaar Afgelopen april werd de 'Glowing Lines'-belijning in de praktijk getest op de N329 bij het Brabantse Oss. Gedurende een periode van twee weken beoordeelden ontwikkelaars Studio Roosegaarde, Heijmans en de overheid de werking van dit straatverlichtingsalternatief. Er werd echter al snel duidelijk dat het systeem nog wat kinderziektes kent, want de belijning geeft niet overal even intens licht af en is bovendien in slechte weersomstandigheden moeilijk zichtbaar " iets waar we in Nederland helaas veel mee te maken hebben, maar nog meer in regenachtige of sneeuwrijke landen als Schotland en Oostenrijk als Glowing Lines wereldwijd wil doorbreken. Er is dus nog wat werk aan de winkel.
Doorontwikkelen Na het constateren van deze onbekende issues is er meteen gestart met een doorontwikkeling. Al deze zomer verwachten de geestelijke vaders, Daan Roosegaarde en de directie van bouwgigant Heijmans, dat ze een 'Glowing Lines 2.0' kunnen presteren die beter met de invloeden van moeder natuur kan omgaan. Daarnaast spreken beide ontwikkelaars de ambitie uit om later met meer 'slimme' oplossingen te komen voor ons wegennetwerk, zoals op het wegdek geverfde sneeuwvlokken die oplichten bij gladheid en zelfs wegen die via een ingenieus systeem auto's inductief kunnen opladen. Aan ambitie geen gebrek dus, maar of de ideeën ook tot wasdom komen is vooralsnog koffiedik kijken.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.