19 april 2014 - Audi heeft duidelijk plannen om de TT-lijn verder uit te breiden. Met de in Peking onthulde TT offroad concept gunnen de Duitsers ons concreter dan ooit een glimp van hoe zij een SUV op basis van de TT zien.
Nadat we in Detroit werden verrast met de Shooting brake concept zet Audi aan de andere kant van de wereld nu de TT offroad concept in de schijnwerpers. De vierdeurs TT werd door ons reeds exclusief aangekondigd als toekomstig lid van de TT-familie en dat wordt nu officieel bevestigd. De 4,39 meter lange en 1,85 meter brede TT kan zich meten met de Q3, maar is 8 cm lager dan die compacte SUV van Audi. Samen met het sportieve DNA van de TT mag de auto zich de sportiefst gelijnde SUV van Audi noemen.
Vier zitplaatsen De TT offroad concept is een vierzitter met individuele zitplaatsen. Het interieur is gebaseerd op dat van de nieuwe TT. Dat betekent dat hij beschikt over de Audi virtual cockpit met het grote (12,3 inch) TFT-display met 3D-weergave. Op afroep zijn diverse functies 'naar voren te halen'. Zo kan de bestuurder kiezen voor de power-meter van de hybride aandrijving, de navigatie en meer. De conceptcar beschikt over drie Audi Smart Displays. Dit zijn hittebestendige tablets die zowel in als buiten de auto te gebruiken zijn voor (online) infotainment. Bijzonder detail: in de hoofdsteunen van elke stoel zijn twee Bang & Olufsen speakers geïntegreerd. Deze zorgen voor een bovengemiddelde geluidskwaliteit, ook bij telefoongesprekken.
Hybridetechnologie Een auto die een toekomstvisie moet laten zien kan niet zonder elektrische of hybride-aandrijving. In het geval van de TT offroad concept werkt een direct én indirect ingespoten 2.0 TFSI samen met een compacte elektromotor, die in de zestraps e-S tronic-transmissie is geïntegreerd. Deze combinatie stuurt de aandrijfkracht naar de voorwielen. De achteras beschikt over een eigen elektromotor (115 kW / 270 Nm). Deze drijft uitsluitend de achterwielen aan. Het systeemvermogen van de aandrijflijn bedraagt 408 pk en het koppel is 650 Nm. Daarmee sprint de TT offroad concept in 5,2 seconden van 0-100 km/h waarbij een topsnelheid van 250 km/h te behalen is. En dat bij een officieel gemiddeld verbruikscijfer van slechts 1,9 l/100 km (CO2: 45 g/km).
Drie rijmodi De opzet met een verbrandingsmotor, twee elektromotoren en een lithium-ion accu maakt drie rijdmodi mogelijk. In EV-modus ligt de nadruk op elektrische aandrijving via de achterwielen. De lithium-ion accu voorziet de elektromotor achter van stroom. De topsnelheid is dan begrensd op 130 km/h en de actieradius bedraagt 50 km " totaal emissievrij. In Hybridemodus gaan de elektromotoren en de 2.0 TFSI een zo efficiënt mogelijke samenwerking aan. Onder bepaalde omstandigheden kan hierbij de achterwielaandrijving via de elektromotor (e-tron quattro) in actie komen. In Boost-modus ligt de nadruk op maximale prestaties.
Inductief laden mogelijk De vloeistofgekoelde lithium-ion accu van de TT offroad is via de Audi Wallbox te laden. Deze wordt aangesloten op het reguliere 230V-stroomnet. Daarnaast is het studiemodel geschikt voor inductief laden ofwel Audi Wireless Charging. Het centrale onderdeel daarbij is de 'laadplaat'. Deze plaat is voorzien van een spoel die een magnetisch veld veroorzaakt en een AC/DC-omvormer. Als de plaat is aangesloten op het stroomnet en de TT offroad erboven gaat staan, begint het inductieve (contactloze) laadproces. Dit stopt vanzelf op het moment dat de batterij volledig geladen is. De plaat is ongevoelig voor weersinvloeden en heeft een rendement van 90%. Dat maakt het mogelijk je auto te laden zonder deze daadwerkelijk aan de stekker te hoeven hangen.
Productie Dat Audi toekomstplannen heeft met de TT offroad concept lijkt ons overduidelijk. Ulrich Hackenberg, bij Audi verantwoordelijk voor technische ontwikkeling, windt er amper doekjes om: "Dit studiemodel is onze visie op een toekomstig lid van de TT-familie. Hij heeft het sportieve DNA van de TT én de pluspunten van onze compacte SUV's." Dat lijkt ons een duidelijk verhaal. Wij rekenen er dan ook op dat deze vierdeurs TT SUV eind 2016 werkelijkheid wordt.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.