18 april 2014 - Het relatief kleine Subaru is aan de lopende band nieuwe modellen op de wereld aan het zetten. Kort na de Legacy en de Levorg, de stationvariant van die eerste, is dit de nieuwe Outback, die weer een avontuurlijke versie van de Levorg is.
Subaru heeft de New York Auto Show gekozen als het showdecor van de nieuwe Outback, vooral ook omdat het model traditioneel daar een trouwe schare fans kent. De ondersteunende foto's zijn dan ook van de Amerikaanse versie. Het Europese derivaat wordt over enkele maanden naar voren geschoven, met hier en daar iets andere details en een motorpalet dat meer op onze smaak is afgestemd.
Flinke knaap Anders dan bij de Impreza ging Subaru bij de deze Outback een stuk braver te werk. Het design is zichtbaar nieuw, maar behoudend. Het opgeruigde 4x4-model forceert geen stijlbreuk met z'n voorganger, maar hult zich wel in een lijnenspel dat een tikkeltje eleganter is dan dat van de vorige generatie. Daarvoor speelde het Japanse merk vooral met de proporties. Net als bij de WRX STi is de voorruit verder naar voren geschoven. Zo'n 5 centimeter. Dat levert meer voelbare, maar niet noodzakelijk bruikbare ruimte op in het interieur, en zorgt tevens voor een wat dynamisch profiel. De aerodynamica is er ook door verbeterd, meent Subaru, met gunstige gevolgen voor de verbruikscijfers. Tevens brengt het meer stilte binnenin. De steilere voorruit heeft zelfs een positief effect op de zichtbaarheid rondom. Er is plaats ontstaan voor een extra zijraampje, zodat de bestuurder voor de grote spiegels kan kijken. De afmetingen zijn bovendien ook aangepast, zij het marginaal. In de lengte komt er amper 15 millimeter bij. Dat merk je niet. Maar de 18 millimeter in de breedte zou wel eens net dat beetje meer elleboogruimte kunnen bieden dat het met z'n drieën op de achterbank draaglijk maakt.
Motoren De Amerikaanse klant heeft de keuze uit een 2.5 liter viercilinder-boxermotor die 175 pk ontwikkelt of een 'platte' 3.6 liter zescilinder met 256 pk. Vierwielaandrijving en een adequate 22 centimeter bodemvrijheid moeten ervoor zorgen dat je behoorlijk avontuurlijk ingesteld kan zijn. Wat betreft de transmissie is er geen keus. Een CVT-automaat is verplicht. Voor de Amerikanen althans. Europa krijgt ongetwijfeld ook een handbediende bak.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.