17 april 2014 - Vier jaar na dato heeft Volkswagen besloten de Touareg lichtjes te vernieuwen. Ook de V6-motoren zijn onder de loep genomen en zodanig verfijnd dat ze iets zuiniger draaien. Dat verdient een presentje, vindt het bedrijf, en maakt kenbaar dat bij voldoende vraag ook de V8-TDI verkrijgbaar zal zijn.
De cosmetische ingrepen die Volkswagen heeft gedaan zijn echt minimaal. Wie zich het pre-faceliftmodel goed voor de geest kan halen, zal ontdekken dat het 'hoekje' van de voortaan standaard Bi-Xenon-koplampen er niet meer is en dat de bumper direct daaronder als het ware omgekeerd is, plus bovendien net even wat meer lakoppervlak bevat. Ook de grille is vernieuwd; die kent nu vier verchroomde lamellen in plaats van twee. Aan de achterzijde springt de andere onderbumper in het oog. Maar hier is het echt twee of meerdere keren kijken. Verder pakt Volkswagen uit met vers lichtmetaal, Africa en Masafi geheten, en zijn er nieuwe lakkleuren beschikbaar, namelijk Light Silver, Sand Gold, Reef Blue, Black Oak Brown en, het onder Volkswagen-adepten beroemde, Moonlight Blue.
Luxueuzere sfeer In het interieur zijn de veranderingen zowaar nog kleiner. Wit in plaats van rood is nu de knoppenverlichting en sommige fysieke knopjes zijn iets aangepast en kennen bovendien een iets luxueuzere uitstraling door een chromen randje. Het grootste nieuws is toch vooral achter het dashboard aanwezig. Zo is 'coasting' nu standaard op alle modellen. Deze techniek uit de Touareg Hybrid koppelt de motor los van de transmissie bij het loslaten van het gaspedaal. Dit vermindert wrijving tussen de twee aandrijfdelen en dus het brandstofverbruik. Ook altijd aan boord is Post-Collision Braking, dat 'doorschieten' na een aanrijding voorkomt en zo het risico op vervolgschades beperkt. Daarnaast biedt de vernieuwde Touareg nu diverse online-mogelijkheden, zoals het zoeken naar POI's (Points Of Interest) via Google, navigatieweergave via Google Earth en Google Street View en actuele online verkeersinfo. Na de introductie van de Touareg wordt het aantal online-diensten verder uitgebreid. En er zijn meer nieuwe mogelijkheden in het infotainmentsysteem. Zo geeft Area View de Touareg 'ogen rondom'.
6% procent zuiniger Motorisch blijft de keuze uit twee V6-diesels met een onveranderd vermogen van 204 of 258 pk. Maar ze zijn wel ietsje zuiniger geworden. De eerste verbruikt volgens de fabriek nu gemiddeld 6,6 l/100 km en heeft een CO2-uitstoot van 174 g/km, de sterkste V6-TDI zou heeft voortaan genoeg aan 6,8 l/100 km bij een uitstoot van 178 g/km. Voor wie het graag wil weten: de verbruiksdaling komt door de betere stroomlijn, banden met een lagere rolweerstand en minder interne wrijving van de standaard achttraps automaat. De Touareg Hybrid met V6-TSI en elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 380 pk, is ook weer van de partij. Daarvoor wordt een gemiddelde van 8,2 l/100 km bij 193 g/km opgegeven. En tot slot dus nog de komst van de machtige, liefst 340 pk sterke V8-TDI. Tenminste, bij voldoende vraag haalt de importeur hem naar Nederland. De vernieuwde Volkswagen Touareg, waarvan elke motorisering een trekvermogen tot 3,5 ton heeft, komt in oktober op de markt.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.