8 april 2014 - Een volwaardige offroader is het niet, tenzij de louter aangedreven voorwielen een kunstje kunnen waar wij geen weet van hebben. Maar voor wie gecharmeerd is van een stoerder voorkomen en een iets hogere instap is de Citroën C5 Crosstourer misschien alsnog een optie. Dit kost ‘ie.
De Citroën C5 Crosstourer is gebaseerd op de normale C5 Tourer en voegt aan het bekende totaalplaatje vooral uiterlijk vertoon toe. Een verhoogde bodemvrijheid, plastic sierstukken op de bumpers en dorpels en in Gris Anthra Mat gespoten dakdragers horen daar bijvoorbeeld bij. Vierwielaandrijving kun je echter op je buik schrijven, maar Citroën biedt wel de optionele Hydractive III+ vering aan. Afhankelijk van de gereden snelheid, maar onder de 70 km/h, kan deze adaptieve vering de bodemvrijheid laten variëren, waardoor het mogelijk alsnog relatief ver in het terrein komen is.
Uitsluitend diesels De C5 Crosstourer is te combineren met een van de drie motorenopties, allen diesels. Het leveringsgamma trapt af bij de 1.6 e-HDi met 115 pk in de EGS Collection Business-uitvoering. Deze versie staat in de brochure voor € 32.390,- en komt tevens in aanmerking voor 20% bijtelling. Vervolgens is er de 2.0 HDi Collection Business die 160 pk naar de voorwielen stuurt en de prijs op € 35.790,- vaststelt. Tot slot de topper. Dat is de 2.2 HDi Exclusive met 200 pk, goed voor een vanafprijs van € 50.290,-. Een groot prijsgat ten opzichte van de tweeliter HDi, maar Citroën rechtvaardigt die meerprijs naar eigen zeggen door standaard te voorzien van de eerdergenoemde Hydractive III+ vering.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.