7 april 2014 - We hebben er weer eentje. Een opwindend rijijzer dat genadeloos door onze overheid wordt neergesabeld omwille van zijn CO2-uitstoot en daardoor absurd hoge vanafprijs. We hebben het over de nieuwe WRX STi waarvoor Subaru Nederland genoodzaakt is een tenenkrommende prijs te vragen.
De Subaru WRX STi is er eentje uit de categorie Chevolet Camaro en Dodge Challenger. Auto’s die ons wegennet een stuk kleurrijker zouden maken, maar zo goed als onmogelijk worden gemaakt omdat ze – door Den Haag – worden gezien als ontiegelijke milieuvervuilers en daarvoor zowel letterlijk als figuurlijk een hoge prijs moeten betalen. Want zeg nu zelf, je moet wel een ontzettende (en vermogende) fan van de nieuwe WRX STi zijn om er een klein fortuin voor over te hebben.
50.000 gulden Vroeger, nog niet eens zo heel lang geleden, was de voorvader van de WRX STi, de Impreza GT Turbo, het koopje van de week als paardenkrachten en prestaties bovenaan het verlanglijstje stonden. Voor minder dan 50.000 ouderwetse guldens trakteerde je jezelf op een sportsedan waarvan Porsches het behoorlijk benauwd kregen. En nog altijd zal mening volbloed er een hele kluif aan hebben, maar een prijspakker van een straatkanon hebben de Japanners niet meer in huis. Liefst 76 mille moet Subaru voor de nieuwe WRX STi vragen. De Sport Executive-uitvoering kost zelfs € 79.995,-. Een bedrag waarvan BMW (M135i/M235i) en Mercedes (A 45 AMG/CLA 45 AMG) acuut in de lach schieten. Zelfs Porsche (Cayman S) zal een grimas niet kunnen onderdrukken. Oftewel, met zo’n tarief wordt de nieuwe WRX STi kansloos in de Nederlandse showroom gezet. Hulde voor de persoon die het aandurft om er vanaf deze zomer toch eentje te bestellen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.