zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

In detail: de nieuwe Renault Twingo

 

4 maart 2014 - Nu het A-segment steeds belangrijker wordt was Renault er alles aan gelegen de derde generatie Twingo aaibaarder dan ooit te maken. De Fransen waren met de oer-Twingo tenslotte één van de grondleggers van het vrouwelijke charmeoffensief en juist daar verloren ze de strijd met de tweede lichting. Renault stuurde daarom haar beste team terug naar de basis en weet ons in Genève positief te verrassen. De details.

De climax in de huidige Supermini-oorlog komt langzaamaan dichterbij. Met het Volkswagen up!, Skoda Citigo en Seat Mii-trio in de hoogste staat van paraatheid alsook de gloednieuwe Toyota Aygo, Peugeot 108 en Citroën C1 aan de voet van het strijdfront mocht de publieksfavoriet in de vorm van de Renault Twingo natuurlijk niet achterblijven. Het Franse merk sloot voor deze missie een alliantie met de Duitsers, in de vorm van het machtige Daimler concern die op hun beurt een bondgenoot zochten voor de nieuwe Smart. En dat heeft de Fransen geen windeieren gelegd. De nieuwe Twingo is fascinerender dan ooit.






Fashion proof
Renault is uiterst trots op hun nieuwe benjamin en overvalt ons met hun enthousiasme. De Twingo moet volgens de Fransen een nieuwe betekenis geven aan de compacte klasse en combineert stijl, rijplezier en binnenruimte. Laten we met het eerste statement beginnen waarvoor Renault haar roemruchte verleden heeft aangesproken. De carrosserie van de hatchback is herkenbaar geïnspireerd op de originele Twingo en de Renault 5 en beschikt, ondanks dat we her en der stijlelementen van de eveneens retro Fiat 500 terug zien, over een eigenzinnig karakter. Dit is voor een potentiële koper overigens nog in detail naar smaak aan te passen. Renault meldt namelijk dat er talloze personalisatiemogelijkheden zijn voor zowel ex- als het interieur. Volledig fashion proof dus, deze kleine Fransoos.

Play
Terug naar het olijke design dat uiteraard uit de pen van de Nederlander Laurens van den Acker vloeide. De hoofdontwerper van de Fransen bedacht de meest recente "˜Life Cycle' designstrategie waarin de Twingo het thema "˜Play' vertegenwoordigt. Dit komt niet alleen terug in de opmerkelijke voertuigarchitectuur "“ de Twingo heeft de motor achterin "“ maar natuurlijk ook in het speelse voorkomen van de 3,59 meter lange Fransoos. Voor de volledigheid, de derde generatie Twingo meet 1,64 meter in de breedte en 1,55 meter in de hoogte. Tien centimeter korter dan de huidige variant, maar dat heeft geen nadelen gehad voor de bewegingsruimte in het koetswerk aldus Renault.

Binnenruimte
Juist die innerlijke ruimte vormde ook een van die speerpunten. Met een wielbasis van 2,49 meter is de afstand van dashboard tot achterklep liefst 22 centimeter gegroeid. Opmerkelijk veel voor een auto in dit segment. Dit lijkt op voorhand goed nieuws voor de inzittenden, alsook voor de bagageruimte die fors groeide naar 216 liter. Nog een leuk weetje wat maatvoering betreft is de draaicirkel. Deze meet slechts 8,65 meter, wat de Twingo een uiterst manoeuvreerbaar karretje maakt. Parkeren in de overvolle binnenstad van Parijs wordt zodoende makkelijker dan ooit. In Amsterdam trouwens ook hoor.

Kleurenthema's
Net als het visueel zachte uiterlijk zien we veel liefelijke vormen terug in het interieur. Eenvoud en overzichtelijkheid lijken hierbij voorrang gehad te hebben op de vormgeving, maar desalniettemin oogt het fris en modern. Leuk detail is de kleurrijke afwerking in desgewenst blauw, wit, zwart of rood. Deze speelse sfeer wordt extra onderstreept door de contrasterende wit-zwarte kleurstelling op diverse plastic elementen en de stoelbekleding die in vier kleuren beschikbaar is, namelijk blauw, grijs, rood en zwart met rode accenten. Op het gebied van uitrusting schermt Renault met twee infotainmentsystemen; de R & GO en de nieuwste generatie R-Link. Beide systemen zijn geschikt voor Android- en iOS-apparaten en bieden talloze functies op het gebied van connectiviteit, 3D-navigatie, multimedia en omvat tevens een boordcomputer.

Driecilinders
Niet voorin, maar geheel achterin vinden we de aandrijflijn van de nieuwe Twingo. Renault biedt je keus uit twee compacte benzinemotoren. Beide beschikken over drie cilinders, maar zijn desondanks zeer verschillend. De minst krachtige variant is een atmosferisch blok met 999 cc welke 70 pk en 91 Nm ontwikkelt. De tweede krachtbron heeft echter slechts 898 cc werkveld, maar krijgt assistentie van een turbo. Mede hierdoor genereert deze Energy TCe 90 pk en een prettig koppel van 135 Nm. Beide motoren zijn voorzien van Stop & Start technologie, maar helaas voor ons houdt Renault de exacte uitstoot- en verbruikscijfers nog even geheim. De nieuwe Twingo staat vanaf september 2014 bij de Renault dealer. De prijzen alsook de gehele lijst met specificaties volgen in een later stadium.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10