4 maart 2014 - Nu het A-segment steeds belangrijker wordt was Renault er alles aan gelegen de derde generatie Twingo aaibaarder dan ooit te maken. De Fransen waren met de oer-Twingo tenslotte één van de grondleggers van het vrouwelijke charmeoffensief en juist daar verloren ze de strijd met de tweede lichting. Renault stuurde daarom haar beste team terug naar de basis en weet ons in Genève positief te verrassen. De details.
De climax in de huidige Supermini-oorlog komt
langzaamaan dichterbij. Met het Volkswagen up!, Skoda Citigo en Seat Mii-trio in de
hoogste staat van paraatheid alsook de gloednieuwe Toyota Aygo, Peugeot 108 en Citroën C1
aan de voet van het strijdfront mocht de publieksfavoriet in de vorm van de
Renault Twingo natuurlijk niet achterblijven. Het Franse merk sloot voor deze
missie een alliantie met de Duitsers, in de vorm van het machtige Daimler
concern die op hun beurt een bondgenoot zochten voor de nieuwe Smart. En dat
heeft de Fransen geen windeieren gelegd. De nieuwe Twingo is fascinerender dan
ooit.
Fashion proof
Renault is uiterst trots op hun nieuwe
benjamin en overvalt ons met hun enthousiasme. De Twingo moet volgens de Fransen
een nieuwe betekenis geven aan de compacte klasse en combineert stijl,
rijplezier en binnenruimte. Laten we met het eerste statement beginnen waarvoor
Renault haar roemruchte verleden heeft aangesproken. De carrosserie van de
hatchback is herkenbaar geïnspireerd op de originele Twingo en de Renault 5 en
beschikt, ondanks dat we her en der stijlelementen van de eveneens retro Fiat
500 terug zien, over een eigenzinnig karakter. Dit is voor een potentiële koper overigens nog in detail naar smaak aan te passen. Renault
meldt namelijk dat er talloze personalisatiemogelijkheden zijn voor zowel ex-
als het interieur. Volledig fashion proof
dus, deze kleine Fransoos.
Play
Terug naar het olijke design dat uiteraard
uit de pen van de Nederlander Laurens van den Acker vloeide. De hoofdontwerper
van de Fransen bedacht de meest recente "˜Life Cycle' designstrategie waarin de
Twingo het thema "˜Play' vertegenwoordigt. Dit komt niet alleen terug in de
opmerkelijke voertuigarchitectuur "“ de Twingo heeft de motor achterin "“ maar
natuurlijk ook in het speelse voorkomen van de 3,59 meter lange Fransoos. Voor
de volledigheid, de derde generatie Twingo meet 1,64 meter in de breedte en 1,55 meter in de hoogte. Tien centimeter korter dan de huidige variant, maar dat heeft geen
nadelen gehad voor de bewegingsruimte in het koetswerk aldus Renault.
Binnenruimte
Juist die innerlijke ruimte vormde ook een van die speerpunten. Met een wielbasis van 2,49 meter is de afstand van dashboard tot
achterklep liefst 22 centimeter gegroeid. Opmerkelijk veel voor een auto in dit
segment. Dit lijkt op voorhand goed nieuws voor de inzittenden, alsook voor de
bagageruimte die fors groeide naar 216 liter. Nog een leuk weetje wat
maatvoering betreft is de draaicirkel. Deze meet slechts 8,65 meter, wat de
Twingo een uiterst manoeuvreerbaar karretje maakt. Parkeren in de overvolle binnenstad
van Parijs wordt zodoende makkelijker dan ooit. In Amsterdam trouwens ook hoor.
Kleurenthema's
Net als het visueel zachte uiterlijk zien
we veel liefelijke vormen terug in het interieur. Eenvoud en overzichtelijkheid
lijken hierbij voorrang gehad te hebben op de vormgeving, maar desalniettemin
oogt het fris en modern. Leuk detail is de kleurrijke afwerking in desgewenst
blauw, wit, zwart of rood. Deze speelse sfeer wordt extra onderstreept door de
contrasterende wit-zwarte kleurstelling op diverse plastic elementen en de stoelbekleding
die in vier kleuren beschikbaar is, namelijk blauw, grijs, rood en zwart met
rode accenten. Op het gebied van uitrusting schermt Renault met twee infotainmentsystemen;
de R & GO en de nieuwste generatie R-Link. Beide systemen zijn geschikt
voor Android- en iOS-apparaten en bieden talloze functies op het gebied van
connectiviteit, 3D-navigatie, multimedia en omvat tevens een boordcomputer.
Driecilinders
Niet voorin, maar geheel achterin vinden
we de aandrijflijn van de nieuwe Twingo. Renault biedt je keus uit
twee compacte benzinemotoren. Beide beschikken over drie cilinders, maar zijn
desondanks zeer verschillend. De minst krachtige variant is een atmosferisch blok met 999 cc welke 70 pk en 91 Nm ontwikkelt. De tweede krachtbron heeft
echter slechts 898 cc werkveld, maar krijgt assistentie van een turbo. Mede
hierdoor genereert deze Energy TCe 90 pk en een prettig koppel van 135 Nm. Beide
motoren zijn voorzien van Stop & Start technologie, maar helaas voor ons houdt
Renault de exacte uitstoot- en verbruikscijfers nog even geheim.
De nieuwe Twingo staat vanaf september
2014 bij de Renault dealer. De prijzen alsook de gehele lijst met specificaties volgen in een later stadium.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.