26 februari 2014 - Bij een Opel Astra OPC schreeuwt men niet meteen om extra vermogen, de 280 paardjes zijn meer dan genoeg om het een serieus pittige auto te maken. Toch heeft Opel er een schepje bovenop gedaan en een straatlegale racer gecreëerd. Maak kennis met de Opel Astra OPC Extreme.
Compromisloos sportief,
dat is wat Opel zelf van de OPC Extreme zegt. De auto is op en rond de Nà¼rburgring
ontwikkeld en is direct gebaseerd op de VLN-racer van Opel. Die werkt z'n races
af op de "˜Groene Hel', dus ze blijven dicht bij huis met deze extremist.
Vliegensvlug
Die compromisloze
sportiviteit komt vooral terug in de wegligging van de OPC Extreme. Want dat is
vooral door middel van gewichtsbesparing geoptimaliseerd. Veelvuldig gebruik
van koolstofvezel maakt dat dieet mogelijk. De motorkap, wielen, achterspoiler
en het dak zijn slechts een greep van de onderdelen waar in totaal 100
kilogram gewicht op is bespaard. Reken dus maar op vliegensvlug bochtenwerk en
snelle acceleraties. Aan snelheid komt de Astra OPC Extreme namelijk niets
tekort. Opel's snelste krijgt ook de sterkste viercilinder ooit in een
productie-Opel: een opgepepte 2.0 liter turbo die 300 pk naar de voorwielen
stuurt. Die power wordt in toom gehouden door remschijven van de professionals van
Brembo. 370 mm grote schijven welteverstaan, die speciale Extreme banden afremmen.
Tweezitter
Binnenin de Opel Astra
OPC Extreme vind je een rolkooi in plaats van de achterbank, dus de kids moeten
thuisblijven. In de wél aanwezige sportstoelen
word je door vierpuntsgordels op je plaats gehouden. Eenmaal daarin gezeteld
geeft een met suède overtrokken, CFRP stuur je de feedback die je wil
voelen.
Afhankelijk van de
populariteit van de Astra OPC Extreme gaat Opel hem in beperkte oplage bouwen.
Volgende week staat hij in ieder geval op de Autosalon van Genève om z'n officiële
debuut te maken.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.