zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Nieuwe MINI Clubman is grote jongen geworden!

 

26 februari 2014 - Verrassing! De gloednieuwe MINI Clubman gooit het over een andere boeg. Hij heeft er een portier bijgekregen, is tientallen centimeters langer geworden en het praktische karakter lijkt meer dan voorheen een rol te spelen. MINI toont ons de Clubman volgende week als conceptcar in Genève en dit zijn de belangrijkste feiten.

Wat vooral opvalt is de enorme groeispurt die de Clubman heeft doorgemaakt. De lengte groeide met maar liefst 26 cm tot 4.223 mm, de breedte nam met 17 cm toe tot 1.844 mm en in de hoogte meet de Clubman voortaan 1.450 mm. Die enorme groeispurt, met name in de lengte, heeft als doel gehad om twee volwaardige achterportieren te kunnen monteren. Het eigenzinnige achterdeurtje wat de huidige Clubman juist zo kenmerkte gaat daarmee verloren.



Deurtjes!
Waar we die bijzondere achterdeurtjes nog wel terugzien is aan de achterzijde. Ze zijn kenmerkend voor de Clubman en gelukkig door MINI ook op deze tweede generatie in leven gehouden. Unieke feature is het feit dat je met een zwaaibeweging van je been onder de achterbumper door de deurtjes open kunt laten gaan. We kennen het principe in combinatie met een elektrisch bedienbare achterklep, maar toegepast op deuren hebben we het nog niet eerder gezien.

Net even anders
Laten we onze blik verder over het exterieur glijden dan weet MINI ons met de Clubman een model voor te schotelen waarbij duidelijk aandacht is besteed aan onderscheid ten opzichte van de hatchback-versie. Neem bijvoorbeeld het roostertje dat vanuit het zijscherm doorloopt in het voorportier en meteen de voet van de buitenspiegel huisvest. Mocht de Concept ongewijzigd in productie gaan, en die kans is heel groot, dan zien we bovendien een net even anders vormgegeven voorbumper. En kijken we naar het interieur, dan zien we zowaar een dashboard dat net even anders is vormgegeven dan hoe we het kennen.

Meer ruimte
Die extra centimeters zullen van binnen niet onopgemerkt blijven. Hoeveel invloed ze hebben gehad op de bagageruimte laat MINI ons niet concreet weten, maar reken er gerust op dat er een paar liters bijgekomen zijn. De meeste winst zal er echter op de achterbank behaald zijn. Die achterbank is overigens meteen ook in drie aparte zitplaatsen verveeld voor extra comfort.

Minder charme
MINI gaat overduidelijk voor een praktischer aanpak. De nieuwe Clubman zal een zesdeurs auto zijn - en is daarmee nog altijd een uniek concept - maar een deel van zijn charme is duidelijk verloren gegaan in ruil voor praktisch gebruiksgemak. Gelukkig hebben we die typische achterdeurtjes nog, anders zou dit zomaar de vijfdeurs hatchback kunnen zijn. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10