26 februari 2014 - Verrassing! De gloednieuwe MINI Clubman gooit het over een andere boeg. Hij heeft er een portier bijgekregen, is tientallen centimeters langer geworden en het praktische karakter lijkt meer dan voorheen een rol te spelen. MINI toont ons de Clubman volgende week als conceptcar in Genève en dit zijn de belangrijkste feiten.
Wat vooral opvalt is de enorme groeispurt die de Clubman heeft doorgemaakt. De
lengte groeide met maar liefst 26 cm tot 4.223 mm, de breedte nam met 17 cm toe
tot 1.844 mm en in de hoogte meet de Clubman voortaan 1.450 mm. Die enorme
groeispurt, met name in de lengte, heeft als doel gehad om twee volwaardige
achterportieren te kunnen monteren. Het eigenzinnige achterdeurtje wat de
huidige Clubman juist zo kenmerkte gaat daarmee verloren.
Deurtjes! Waar we die bijzondere achterdeurtjes nog wel terugzien is aan de achterzijde.
Ze zijn kenmerkend voor de Clubman en gelukkig door MINI ook op deze tweede
generatie in leven gehouden. Unieke feature is het feit dat je met een
zwaaibeweging van je been onder de achterbumper door de deurtjes open kunt
laten gaan. We kennen het principe in combinatie met een elektrisch bedienbare
achterklep, maar toegepast op deuren hebben we het nog niet eerder gezien.
Net even anders Laten we onze blik verder over het exterieur glijden dan weet MINI ons met de
Clubman een model voor te schotelen waarbij duidelijk aandacht is besteed aan
onderscheid ten opzichte van de hatchback-versie. Neem bijvoorbeeld het
roostertje dat vanuit het zijscherm doorloopt in het voorportier en meteen de
voet van de buitenspiegel huisvest. Mocht de Concept ongewijzigd in productie
gaan, en die kans is heel groot, dan zien we bovendien een net even anders
vormgegeven voorbumper. En kijken we naar het interieur, dan zien we zowaar een
dashboard dat net even anders is vormgegeven dan hoe we het kennen.
Meer ruimte Die extra centimeters zullen van binnen niet onopgemerkt blijven. Hoeveel
invloed ze hebben gehad op de bagageruimte laat MINI ons niet concreet weten,
maar reken er gerust op dat er een paar liters bijgekomen zijn. De meeste winst
zal er echter op de achterbank behaald zijn. Die achterbank is overigens meteen
ook in drie aparte zitplaatsen verveeld voor extra comfort.
Minder charme MINI gaat overduidelijk voor een praktischer aanpak. De nieuwe Clubman zal een
zesdeurs auto zijn - en is daarmee nog altijd een uniek concept - maar een deel
van zijn charme is duidelijk verloren gegaan in ruil voor praktisch
gebruiksgemak. Gelukkig hebben we die typische achterdeurtjes nog, anders zou
dit zomaar de vijfdeurs hatchback kunnen zijn.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.