17 februari 2014 - Je ziet het er niet meteen aan af, maar de Volkswagen Scirocco is inmiddels al weer zes jaar op de markt. Misschien komt dit doordat het Wolfsburgse merk hem vorig jaar van de Nederlandse markt terugtrok dat we dit niet helemaal doorhebben. Afijn, zes jaar is lang genoeg om een facelift te lanceren voor zowel de normale Volkswagen Scirocco als de snelle Scirocco R.
Grootste verandering aan de Volkswagen Scirocco is
het front. Dat is in lijn getrokken met de Golf 7 en daarbij heeft de
voorbumper van de Golf GTI overduidelijk als inspiratie gediend, met de karakteristieke blades aan beide zijdes.
Volkswagen lijkt haar coupé hiermee verder de sportieve kant op te drukken,
aangezien het pre-facelift in vergelijk met deze facelift toch een stuk degelijker aandoet. H7-
en optionele Bi-Xenon koplampen completeren de vernieuwde voorzijde, terwijl we aan de achterzijde LED-achterlichten tegenkomen (die bij de standaarduitrusting zijn inbegrepen) en opmerken dat het Volkswagen-logo voortaan als openingsmechanisme voor de kofferklep dient.
Terug in de tijd
De sportieve inslag zien
we terug in het interieur, waar sportstoelen en een met leder bekleed
sportstuurwiel standaard zijn. Daarnaast monteert Volkswagen een drietal metertjes
bovenop het dashboard: een turbodrukmeter, een stopwatch en een
olietemperatuurmeter. Hiermee doet het merk een greep terug in de tijd naar de
originele Scirocco. Het is echter niet alleen sportiviteit wat de klok slaat
binnenin de auto; er zijn namelijk tevens nieuwe bekledingsstoffen en opties als
Parkassist en een Dynaudio geluidssyteem te bestellen.
R en meer vermogen
Het topmodel van de
Scirocco werd voorheen al onder de Golf R geplaatst qua vermogen en dit is
onveranderd gebleven. Waar de Golf R nu 300 pk uit de 2.0 liter TSI haalt,
geeft Volkswagen de Scirocco R 280 pk uit datzelfde blok mee. Met de vorige
versies was het verschil kleiner, toen had de Golf namelijk 270 pk en de Scirocco nog 265 pk.
De vermogensvoorsprong van de Golf beperkt zich echter tot de snelle R, want de
rest van het motorengamma van de Scirocco is namelijk hoger gepositioneerd dan
dat van zijn praktische 5-deurs broer. Instapper is de 1.4 liter TSI met 125 pk, gevolgd door dezelfde
2.0 liter TSI als in de R-versie. Die biedt echter in het reguliere model een tweetal lagere
vermogenswaardes, te weten 180 pk en 220 pk. Dat
laatste is uiteraard evenveel als in de huidige Golf GTI, wat de Scirocco met deze motorisering nog meer een
ware wolf in schaapskleren maakt. Wie liever dieselt heeft een 2.0 liter TDI tot
zijn beschikking, met 150 pk of 184 pk.
Importeren geblazen Zoals in de inleiding al aangegeven is de Scirocco niet meer in Nederland verkrijgbaar. Volkswagen ziet nog
altijd geen potentie in een herintrede van de Scirocco in onze markt.
Interne concurrentie van onder andere de Golf GTI is hier debet aan en het
Duitse merk ziet dit op korte termijn niet veranderen. Bij een geslaagde facelift kan de situatie echter veranderen en zien we de stijlvolle coupé misschien weer bij de dealers. Wie desondanks toch een Volkswagen Scirocco wil
rijden kan vanaf augustus bij onze oosterburen terecht.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.