De nieuwe Peugeot 108 is officieel, met schuifdak!
14 februari 2014 - Het volgende product van Peugeot's ingeslagen designrichting is de volledig nieuwe 108. Het compacte stadswagentje volgt – uiteraard – de 107 op en krijgt een flink portie aanvinkbare opties. De leukste: een groot opvouwbaar schuifdak.
Fiat heeft met haar 500 zoden aan de dijk
gezet. Zo sterk zelfs dat menig massafabrikant zich bij het ontwikkelen van een eigen model niet helemaal in heeft kunnen houden om een geheel eigen koers te varen. Voorbeelden daarvan zijn Opel met de Adam, maar ook de onlangs gepresenteerde Renault Twingo verdenken we daarvan. De Peugeot 108 houdt er meer een eigen snoesig design op na, maar wekt de indruk met een stoffen opvouwbaar schuifdak alsnog met een schuin oog naar de Italianen te hebben gekeken. Het schuifdak is wel
80 centimeter breed is en 76 centimeter lang. Dit gezegd hebbende wil Peugeot merkbaar haar
A-segmentertje hoger in de markt zetten. Want als je hem vergelijkt met de
uitgaande 107 is het een waar spervuur aan nieuwe opties.
Bovenin het segment
Naast het optionele schuifdak telt het
interieur namelijk een aantal, toch wel luxe, opties. Kijk bijvoorbeeld alleen
naar de optionele achteruitrijcamera en het Keyless Entry & Start. Dit zijn
features die in het A-segment behoorlijk uniek zijn. Nu zijn zulke noviteiten
niet standaard, maar het geeft wel de vrijheid om je 108 vergaand te personaliseren. Ook het optionele 7 inch touchscreen biedt verscheidene
connectiviteitsopties, zoals MirrorLink en AppInCar. Zo kan de smartphonegebruiker
genieten van zijn multimedia en apps terwijl hij ze via het infotainmentscherm
in zijn 108 bedient.
Felle kleurtjes
Als we uit de auto stappen zien we eveneens een ruim
personaliseerbaar exterieur. Peugeot volgt hiermee de trend die auto's als bijvoorbeeld
de Opel Adam en Citroën DS3 ingezet hebben, van felle en speelse kleuren. Of je
dat mooi vindt is een tweede, maar de meer gangbare kleuren zullen ongetwijfeld
ook beschikbaar zijn. Wat wel een welkome verandering is, is de robuuste vorm
van de auto. Waar de 107 veel ronde, bolle vormen had gooit de 108 het over een
andere boeg. Een stompe, stevige neus met scherp vormgegeven koplampen geeft
het wagentje een stoer gezicht. Als we de auto omdraaien zien we echter wel een
groot contrast. De achterlichten domineren het beeld en ogen "“ vanaf foto "“ een tikkeltje te
groot. Peugeot biedt de consument in ieder geval genoeg keus
als het op styling aankomt.
Pakketten
Waar we dat in terugzien is het aanbod aan
optiepakketten, zowel qua styling als qua functionaliteiten. Het Franse merk
doet melding van maar liefst zeven thema's en vier uitvoeringen. Het Tattoo-thema
voegt bijvoorbeeld metallic bloemen toe op een aantal plekken op de carrosserie
en voor fans van streepjesmotieven is er het Barcode-thema.
De uitrustingsniveaus onderscheiden zich vooral in interieuropties. Het Access-pakket zetelt je in Curitiba-stof en lijkt het basispakket te zijn. De
pakketten Active en Allure zijn voorzien van een geruite stof genaamd
Carolight, waar de 108 TOP! (versie met schuifdak) is uitgerust met Rayura
Aïkinite-stof. Lederen bekleding is exclusief te krijgen als optie bij het
Allure-pakket. Wat bij dat pakket wel standaard is, is het 7 inch touchscreen.
14% bijtelling
Qua motorisering geen verrassingen. Het is
driecilinders troef bij de Peugeot 108, waarin een 1.0 VTi en een 1.2 VTi te
verkrijgen zijn. De 1.0 liter biedt 62 pk en blaast volgens de meetcyclus 88 gram aan CO2 per kilometer uit wanneer een handbak is gemonteerd. Voor wie dit model zakelijk gaat rijder geldt er een bijtelling van 14%. Met de elektrisch gestuurde
vijftrapsautomaat belandt de 108 echter in een hogere bijtellingsklasse. Dan de nieuwe
PureTech 1.2 liter VTi. Die levert 82 pk en komt ook in de 20% bijtellingscategorie
terecht. Best opmerkelijk eigenlijk, want de nieuwe Fransoos weegt slechts 840 kilogram, een zeer laag gewicht wat doorgaans een positief effect heeft op het verbruik en de emissiewaarde.De nieuwe Peugeot 108 in levende lijve zien? Reis dan begin maart af naar Genève, waar de auto zijn werelddebuut beleeft.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.