14 februari 2014 - Bijna was het Renault gelukt. Maar ondanks die weliswaar pijnlijke lekkage zou het enthousiasme rond de nieuwe Twingo niet verloren gegaan moeten zijn. Want zeg nu zelf: op het moment dat de fanatiekste aanhanger van deze aandrijftechniek (BMW) haar heiligste huisje begint af te brokkelen (met de 2-serie Active Tourer), geeft Renault de toepassing van achterwielaandrijving weer een zwieper. Zoiets kunnen alleen de mesjogge Fransen bedenken!
De droogheid waarmee Renault
verklaart waarom het de nieuwe Twingo achterwielaandrijving heeft toebedeeld is zowaar nog grappiger: "˜Het was nu eenmaal de ideale oplossing voor maximale
binnenruimte'. Tsja, het neusje van de nieuwe Twingo is inderdaad nogal aan de
korte en daarmee krappe kant. En dat gaf hoofdverantwoordelijke Laurens van den
Acker weer de perfecte gelegenheid zijn wens in vervulling te laten gaan, namelijk het creëren van een exterieur dat onmiddellijk doet denken aan de oer-Twingo én "“
jawel "“ de zowaar nog illustere Renault 5, in het bijzonder de Turbo.Of dat de
Nederlandse topdesigner gelukt is mag je lekker zelf uitmaken. Het exterieur als
karaktervol betitelen is daarentegen nauwelijks nog subjectief te noemen. Dit mede dankzij een
geheel uit glas opgetrokken achterklep. En anders zorgt de vergaande
personalia daar alsnog voor, meent Renault. Ook de nieuwe Twingo zal namelijk
weer helemaal naar eigen smaak aan te passen zijn, te beginnen met de keus uit
vier frisse kleuren: lichtblauw, wit, geel en rood.
Smart
thinking
Al in 2008 is Renault begonnen met het neerpennen van de lijnen van de nieuwe
Twingo. En gaandeweg het boetseren van de koets liep het Franse merk naar eigen
zeggen Daimler tegen het lijf. En liet die nu net op zoek zijn naar een (technische)
basis voor een soortgelijk model voor dochtermerk Smart. Eentje die in 3-deurs-
en 5-deursuitvoering te verkrijgen moest zijn. Renault hapte toe om te gaan samenwerken waarna het onmiddellijk deze eyeopener intekende. Want als vijfdeurs
verkrijgbaar, dat is de Twingo nooit geweest. Tot nu. Kijk namelijk nog
maar eens goed naar de C-stijl. In het hoekje. Daar weggemoffeld in het zwart
zit de deurgreep voor het openen en sluiten van één van de twee extra
portieren. Een designtrucje dat natuurlijk eerder is toegepast bij de Clio.
0.9 TCe Een
achterwielaandrijver dus. Dat bracht niet alleen maximale zitruimte met zich
mee, ook beweert Renault dat het de nieuwe Twingo een wendbaar rijgedrag en een uiterst korte
draaicirkel geeft. Klein zouden ook de beschikbare motoren zijn,
maar dieper dan dit gaat Renault daar momenteel niet op in. Het ligt echter in
de lijn der verwachting dat een van de beschikbare krachtbronnen de 0.9
TCe-driecilinder is die te boek staat als een heel fijn machientje. Aan veel
grotere motoren hoef je niet te denken. Maar dat wil niet zeggen dat die niet
mogelijk zijn, zo bewijst de Renault Twin'Run. De conceptcar die welhaast een
perfecte basis vormt voor het reïncarneren van de 5 Turbo en in zekere zin ook
de Clio der Clio's. Daarover dromen we graag nog even verder. Wat zeker is, is
dat de nieuwe Twingo zijn première beleeft tijdens de Autosalon van Genève 2014
gedurende de eerste twee weken van maart.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.