zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Volkswagen Polo in het nieuw en weer met 14%

 

28 januari 2014 - Volkswagen introduceert de licht opgefriste Polo. De gefacelifte Polo staat eind mei bij de dealers. Van visuele vernieuwingen moet de populaire Polo het overigens niet hebben, wel van verbeterde techniek onderhuids waardoor hij onder andere weer in aanmerking komt voor 14% bijtelling.

Twee lichtjes bijgeschaafde bumpers, een iets gewijzigde grille met een lamel extra en een klasseprimeur in de vorm van LED-koplampen, het grootste nieuws aan de gefacelifte Volkswagen Polo is niet zozeer aan de buitenzijde te vinden. Dat speelt zich toch echt binnenin en onder de carrosserie af. De vernieuwde Polo pakt namelijk vooral uit met enkele moderne rijassistentiesystemen die Volkswagen rijk is en het voortaan kunnen kiezen uit drie verschillende multimediasystemen, waarvan er twee te combineren zijn met MirrorLink.Mirrorlink is een verzamelnaam voor het kunnen downloaden van speciale apps die de (internet)functies van een smartphone kunnen integreren. Ook digitale radio, het zogenoemde DAB+, is voortaan leverbaar. Aan de middenconsole is te zien dat de ontwerpers speciaal voor deze infotainmentfuncties plaats hebben gemaakt. Als aanvulling daarop is er ook een nieuw 3-spaaks stuurwiel met details in pianolak.



Elektronische snufjes
Nieuwe elektronische systemen zijn zoal het zogeheten Post-Collision Braking. Die zet de Polo na een aanrijding "˜op de rem' om te voorkomen dat de auto doorschiet bij een kopstaartbotsing. Optioneel is het welbekende radar-gestuurde cruise control dat automatisch (een vooraf ingestelde) afstand houdt tot voorliggers. Andere toevoegde systemen zijn Front Assist en City Emergency Braking, die beide bij dreigend gevaar vóór de auto de bestuurder waarschuwen met een signaal, maar indien nodig ook de auto kunnen afremmen. Tot slot is er het Driver Alert System dat waarschuwt als afgeleid of vermoeid gedrag van de bestuurder wordt herkend. Nog een elektronisch nieuwtje waarmee Volkswagen kenbaar maakt de Polo naar een hoger plan te hebben getild is de verkrijgbaarheid van een onderstel met variabele dempers. Dit optionele Sport select-onderstel kent twee modi: Normal en Sport.

Breder motorenspectrum
Zoals zonet al aangekondigd is ook aan de motoren gesleuteld. Sterker nog, sommige zijn de deur zelfs gewezen om plaats te maken voor modernere, zuinigere en schonere versies. Zo bestaat het TDI-dieselgamma voortaan enkel uit 3-cilinders met een slagvolume van 1.4 liter en een vermogen van 75, 90 en 105 pk. De Polo BlueMotion is ook weer van de partij en is extra interessant voor de leaserijder vanwege zijn CO2-uitstoot van 82 g/km. Hierdoor is het tijdelijk impopulaire dieselmodel weer terug in de bijtellingsklasse van 14%. Naast een gemiddeld verbruik van 3,2 l/100 km is er eveneens aandacht besteed aan het "“ onder vuur liggende "“ motorkarakter van de BlueMotion. Wie al dieselend het schakelwerk wil over laten aan een automaat is verplicht aan de 90 pk sterke TDI. Voorzien van een DSG-transmissie verbruikt deze 3,4 l/100 km bij een uitstoot van 89 g/km, wat goed is voor 20% bijtelling. Bij de benzines doen de 3-cilinders uit de up! hun intrede in de Polo. Bij de verkoopstart is er keus uit een 1.0 liter met 60 of 75 pk, gevolgd door een 1.2 liter viercilinder-TSI met 90 of 110 pk. Later volgt nog de nieuwe, geblazen 1.0 liter TSI met 90 pk. Volkswagen geeft daarvan nu alvast het gemiddelde brandstofverbruik op en dat bedraagt 4,1 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 94 g/km. En uiteraard is de Polo er ook weer als CrossPolo, BlueGT (met cilinderuitschakeling) en als GTI. De laatste twee zijn zelfs nog iets krachtiger geworden met respectievelijk 150 en 192 pk. De vernieuwde Polo beleeft zijn publieksdebuut in Geneve en komt eind mei 2014 op de markt. Over prijzen laat Volkswagen zich binnenkort uit.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10