28 januari 2014 - Volkswagen introduceert de licht opgefriste Polo. De gefacelifte Polo staat eind mei bij de dealers. Van visuele vernieuwingen moet de populaire Polo het overigens niet hebben, wel van verbeterde techniek onderhuids waardoor hij onder andere weer in aanmerking komt voor 14% bijtelling.
Twee lichtjes
bijgeschaafde bumpers, een iets gewijzigde grille met een lamel extra en een
klasseprimeur in de vorm van LED-koplampen, het grootste nieuws aan de gefacelifte Volkswagen Polo is niet zozeer aan de buitenzijde te vinden. Dat speelt zich toch echt binnenin
en onder de carrosserie af. De vernieuwde Polo pakt namelijk vooral uit met enkele moderne
rijassistentiesystemen die Volkswagen rijk is en het voortaan kunnen kiezen uit
drie verschillende multimediasystemen, waarvan er twee te combineren zijn met MirrorLink.Mirrorlink is een verzamelnaam
voor het kunnen downloaden van speciale apps die de (internet)functies van een
smartphone kunnen integreren. Ook digitale radio, het zogenoemde DAB+, is voortaan
leverbaar. Aan de
middenconsole is te zien dat de ontwerpers speciaal voor deze
infotainmentfuncties plaats hebben gemaakt. Als aanvulling daarop is er
ook een nieuw 3-spaaks stuurwiel met details in pianolak.
Elektronische snufjes Nieuwe elektronische
systemen zijn zoal het zogeheten Post-Collision Braking. Die zet de Polo na een aanrijding "˜op de rem' om te voorkomen
dat de auto doorschiet bij een kopstaartbotsing. Optioneel is het welbekende radar-gestuurde
cruise control dat automatisch (een vooraf ingestelde) afstand houdt tot
voorliggers. Andere toevoegde systemen zijn Front Assist en City Emergency Braking, die beide bij dreigend gevaar vóór de auto de bestuurder waarschuwen
met een signaal, maar indien nodig ook de auto kunnen afremmen. Tot slot
is er het Driver Alert System dat waarschuwt als afgeleid of vermoeid
gedrag van de bestuurder wordt herkend.
Nog een elektronisch nieuwtje waarmee Volkswagen kenbaar maakt de Polo naar een
hoger plan te hebben getild is de verkrijgbaarheid van een onderstel met
variabele dempers. Dit optionele Sport select-onderstel kent twee modi:
Normal en Sport.
Breder motorenspectrum Zoals zonet al aangekondigd is ook aan de motoren
gesleuteld. Sterker nog, sommige zijn de deur zelfs gewezen om plaats te maken
voor modernere, zuinigere en schonere versies. Zo bestaat het TDI-dieselgamma
voortaan enkel uit 3-cilinders met een slagvolume van 1.4 liter en een vermogen
van 75, 90 en 105 pk. De Polo BlueMotion is ook weer van de partij en is
extra interessant voor de leaserijder vanwege zijn CO2-uitstoot van 82
g/km. Hierdoor is het tijdelijk impopulaire dieselmodel weer terug in de
bijtellingsklasse van 14%. Naast een gemiddeld verbruik van 3,2 l/100 km is er
eveneens aandacht besteed aan het "“ onder vuur liggende "“ motorkarakter van de
BlueMotion. Wie al dieselend het schakelwerk wil over laten aan een automaat is
verplicht aan de 90 pk sterke TDI. Voorzien van een DSG-transmissie verbruikt deze 3,4 l/100 km
bij een uitstoot van 89 g/km, wat goed is voor 20% bijtelling.
Bij de benzines doen de 3-cilinders uit de up! hun intrede in de Polo. Bij de
verkoopstart is er keus uit een 1.0 liter met 60 of 75 pk, gevolgd door een 1.2
liter viercilinder-TSI met 90 of 110 pk. Later volgt nog de nieuwe, geblazen 1.0
liter TSI met 90 pk. Volkswagen geeft daarvan nu alvast het gemiddelde
brandstofverbruik op en dat bedraagt 4,1 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 94
g/km. En uiteraard is de Polo er ook weer als CrossPolo, BlueGT (met
cilinderuitschakeling) en als GTI. De laatste twee zijn zelfs nog iets
krachtiger geworden met respectievelijk 150 en 192 pk.
De vernieuwde Polo beleeft zijn publieksdebuut in Geneve en komt eind mei 2014 op de markt. Over prijzen laat Volkswagen
zich binnenkort uit.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.