28 januari 2014 - "˜Egger-Lohner-Elektromobil Modell C.2 Phaeton', dat is officieel de allereerste Porsche ooit. Het model, dat ook wel P1 wordt genoemd, werd in 1898 gebouwd en liep daarmee vijftig jaar voor op de Porsche 356 die we tot dusver altijd als de eerste Porsche hebben gezien.
Ferdinand Porsche was zijn tijd ver vooruit. De Porsche P1 is
namelijk voorzien van elektrische aandrijving(!). En met keurige prestaties
ook, zeker voor die tijd. De 130 kg lichte Porsche Nummer 1 (P1) wist met zijn
vermogen van 3 pk een topsnelheid te behalen van 35 km/h. Een heel behoorlijke
snelheid in een tijd waar paard en wagen overheersten. De actieradius van de
P1 bedroeg zelfs 80 km.
Geboren winnaar In september 1899, tijdens de
Internationale Motorwagen Ausstellung in Berlijn nam de "˜P1' deel aan een
wedstrijd voor "˜elektromobielen'. Het 40 kilometer lange parcours was bedoeld
om de prestaties van de voertuigen te kunnen meten. Mede door sterke glooiingen
was dit traject zeer zwaar. Ferdinand Porsche en de P1 eindigden (met drie
passagiers aan boord) als eerste, met 18 minuten voorsprong op de nummer
twee. Meer dan de helft van alle deelnemers viel uit met technische problemen.
Bijzonder detail: de P1 had in stadsverkeer het laagste energieverbruik van
alle deelnemers.
Porsche Museum Met de
vondst van dit in origineel staat verkerende exemplaar kan Porsche een geweldig
item aan haar collectie toevoegen. En dat doet men dan ook feestelijk. Op 31
januari wordt de P1 aan genodigden voorgesteld om vervolgens vanaf 1 februari
in de collectie van het schitterende Porsche Museum te worden opgenomen.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.