15 januari 2014 - Dat "˜ie weer vanouds blauw is en op goudkleurige wielen staat, wisten we al. Maar wat de nieuwe WRX STi nu precies in z'n mars heeft op en buiten de gebaande paden, dat was Subaru ons nog schuldig. Inmiddels weten we dat gelukkig ook.
De nieuwe WRX STi is weer een rallykanon zoals we hem graag van Subaru hebben: blauw, rustend op goudkleurige wielen en als vierdeurs sedan. Wijlen rallygrootheden Colin McRae en Richard Burns, die ooit furore maakten als fabrieksrijders voor Subaru, zouden trots op de nieuwe STi zijn geweest. En ook op diens straatlegale prestaties. Want hoewel de Japanse fabrikant over acceleratietijden, topsnelheid, enzovoort niets loslaat, verraadt het opgegeven vermogen voldoende over de potentie van de nieuwe STi.
Verplicht poken Het kloppend hart van de STi is een 2.5 liter viercilinder waarbij twee paar cilinders vrijwel horizontaal tegenover elkaar liggen; een boxermotor dus. Door er een turbocharger op te schroeven weet het blok een potente 305 pk te ontwikkelen bij 6.000 tpm. Ook het koppel vloeit rijkelijk met 393 Nm, dat piekt bij een hoge 4.000 tpm. Oftewel, ondanks die turbo houdt de twee-en-halve liter best van toeren draaien. En dat komt goed uit, want hard werken loont doorgaans in een STi. Subaru stimuleert het in elk geval door enkel een handbak beschikbaar te stellen.
Veel engeltjes Omdat elke STi beter en sneller moet zijn dan zijn voorganger is het chassis bij de nieuwe een stuk stijver gemaakt. Dat helpt om meer stuurprecisie te genereren, iets dat Subaru heeft versterkt door de stuurbekrachtiging scherper af te stellen. Waarvoor de normale WRX 2,8 stuuromwentelingen nodig heeft, heeft de STi van uiterst links naar uiterst rechts genoeg aan 2,5 omwentelingen.Voor optimale grip en tractie deed Subaru natuurlijk een beroep op haar veelgeprezen Symmetrical All-Wheel Drive, inclusief sper-differentieel tussen de wielen. Maar Subaru is van mening dat ook onervaren bestuurders zich een volleerde rallycoureurs moeten kunnen voelen en daarom installeert het merk ook tal van engeltjes, al dan niet elektronisch, zoals Active Torque Vectoring-systeem, Driver Controlled Center Differential en Multi-Mode Vehicle Dynamics Control. Hardrijden met de STi is eenvoudiger dan ooit. En als het dan niet per se snoeihard hoeft te gaan zorgt de langere wielbasis voor wat meer rust in de koets. Bijkomend voordeel is dat deze extra centimeters de toegenomen beenruimte op de achterbank hebben vergroot. Maar wie koopt daar nu een STi voor?
Launch Edition Om de marktlancering van de nieuwe WRX STi luister bij te zetten lanceert Subaru een speciaal introductiemodel. Slechts 1.000 exemplaren worden er van deze standaard blauwe STi op 18 inch gouden BBS-wielen gebouwd. Ook de klassieke luchthapper en "˜taartschep' achterop is standaard inbegrepen, maar het is nog onduidelijk of deze Launch Edition ook naar Nederland komt.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.