14 januari 2014 - Kia beloofde ons in Detroit een sportieveling te presenteren en maakt dat volledig waar. Dit is de aangekondigde de GT4 Stinger in vol ornaat. Bedacht en gebouwd door liefhebbers, voor liefhebbers van het snelle, betere stuurwerk.
Met z'n zeer lage profiel, diep liggende neus en brede bilpartij en volledig opgevulde grote wielkasten is
de Kia GT4 Stinger onmiskenbaar een conceptcar uit de categorie "˜geen woorden,
maar daden'. En dat is ook wat een viertal ontwerpers werkzaam bij Kia's designcentrum
in Californië hebben willen bewerkstellingen: een sportauto door
enthousiastelingen, voor enthousiastelingen.
Minimalistisch De Kia GT4
Stinger heeft voor een sportwagen zeer begeerlijke proporties. In de breedte meet
de studie een stevige 1,9 meter, maar hij is slechts 1,2 meter hoog en de koets
strekt zich maar over 4,3 meter uit. Lekker compact dus en zo is ook de cockpit
gehouden voor de meest sportieve zit. Geprofileerde kuipen houden
de bestuurder en diens naaste passagier op hun plaats, en het dashboard is bewust
wars van overbodige knoppen en schakelaars want dat leidt alleen maar af van
waar het daadwerkelijk om draait: onvervalst rijplezier.
Zeer kwiek De sportieve
boodschap die de GT4 Stinger uitdraagt wordt onderstreept door de aandrijflijn en
overige techniek. Onder de lange motorkap, die trouwens aansluiting vindt op
een front dat geïnspireerd lijkt op dat van de Saab Aero X Concept en de Volkswagen Concept BlueSport, vinden we namelijk een viercilinderturbo die ontleend is aan Kia's
racer in de Pirelli World Challenge.
In die op de Optima gebaseerde volbloed levert het blok tegen de 400 pk, in de
GT4 Stinger is dat 315 pk. En dat uit slechts 2.0 liter inhoud.Het toepassen
van een compacte motor scheelt meteen onnodig gewicht en door daarnaast ook nog eens
intensief gebruik te maken van carbon legt de GT4 slechts 1.300 kilogram op de
weegschaal. Je kunt er zodoende vergif op in nemen dat deze Kia een uiterst
kwiek beestje is. Hoe kwiek, daar reppen de makers met geen woord over. Schakelen
verloopt via een close-ratio 6-bak, die de spil vormt tussen de krachtcentrale
en de aangedreven 20 inch achterwielen. Ook vóór monteerde Kia deze maat en dat
was nodig ook, anders pasten de 15 inch schijven van Brembo niet.
Dode mus Ongetwijfeld
steelt de GT4 Stinger de harten van menig liefhebber van snelle, wendbare auto's.
Het voelt dan ook als een behoorlijke domper dat Kia ons in leegte achterlaat
door nu al te melden dat de GT4 waarschijnlijk nooit in de prijslijsten te
vinden zal zijn. Jammer.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.