Flitsende boemerang: de Nissan Sport Sedan Concept
14 januari 2014 - De NAIAS in Detroit is allang niet meer louter een Amerikaanse fuif. Nissan timmert de laatste jaren hard aan de weg en wil zodoende graag mee delen in de feestvreugde van de Yanks. Flink uitgedost betreden ze de party met deze spectaculaire Sport Sedan Concept.
Nissan werkt met man en
macht aan een nieuwe designrichting die volgzaam doorgevoerd wordt op
nieuwbakken productiemodellen. Begin vorig jaar kregen we reeds de Friend-ME en
de Resonance onder ogen en deze Sport Sedan Concept completeert Nissan's
studie-trilogie.
V-Motion
Ieder van de eerder gepresenteerde studiemodellen kreeg het V-Motion-front
toebedeeld, een stijlkenmerk dat we al kennen van de nieuwe Qashqai en de X-trail. De kans is aanzienlijk dat
we het lijnenspel van de Sport Sedan Concept eveneens in welke productievorm dan
ook terug kunnen zien. Er gaan sowieso stemmen op dat dit studiemodel een
voorbode is voor de Amerikaanse Nissan Maxima. Of het model, onder een andere
naam, ook Europese ambities heeft is nog bekend.
Boomerang
Onze permissie heeft de fabrikant alvast, want de Sport Sedan Concept ziet er gewoon
zeer strak en modern uit. Naast het herkenbare front zien we scherpe
boemerang-achtige koplampen die we tevens op de drie eerdere concepts mochten
ontdekken. Het geslepen design van de sierlijsten wekt de indruk dat het dak
zweeft boven de rest van de carrosserie. De typische 21 inch velgen maken het
gewaagde en tegelijkertijd opzienbarende design van de Nissan volledig af.
Minimalistisch
Het two tone-interieur van de Sport Sedan oogt, net als de buitenzijde, lekker
vrijzinnig. Het gaat er in het studiemodel minimalistisch aan toe en het extensieve
gebruik van metaal benadrukt de sportieve swung van de Japanner. Let ook op het
nietige, afgeplatte stuurwiel en de stijlvolle ruitvormige stiksels op de
witlederen zetels. Ook binnenin geldt dat we diverse stijlfeatures op
toekomstige modellen van Nissan kunnen gaan terugzien.
Zescilinder
Samengevat weet Nissan de atletische aspiraties designtechnisch uitstekend te
verwoorden. Maar hoe vertaalt dit streven zich onder de kap? Daar huisvest een
3.5 liter zescilinder, die op dit moment ook in de huidige Maxima dienst doet.
Wel heeft Nissan het blok wat gekieteld zodat het vermogen boven de 300 pk
is komen te liggen. Het is werkvermogen waar de achterwielen volledig verantwoordelijk voor
zijn. Schakelen speelt zich af met een CVT-bak die Xtronic wordt genoemd en die
is, hoe kan het ook anders, volledig afgestemd op sportiviteit.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.