zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Saab 9-X BioHybrid: toekomstvisie

 

3 maart 2008 - Met de Saab 9-X BioHybrid gunt Saab ons een blik in de nabije toekomst. De Zweedse autofabrikant gaat in 2010 namelijk de concurrentie aan met de BMW 1-serie, Audi A3 en Mercedes CLC. Saab wil ons alvast opwarmen voor de komst van deze kleine Zweed en presenteerde in Geneve de 9-X BioHybrid.

Saab omschrijft de conceptcar zelf als een visie op een compacte Saab van de toekomst. Daarbij richten de Zweden zich op een jonge doelgroep zoals ook Volvo dat met de C30 heeft gedaan. Om die doelgroep aan te spreken wordt het typisch Scandinavische design van Saab gecombineerd met krachtige stylingkenmerken van onder meer de Aero X conceptcar. Opvallend zijn de ontbrekende deurgrepen, de ontbrekende spiegels en de uitschuifbare achterspoiler. Het interieur is geheel gericht op de bestuurder en voorzien van moderne technologie en features. Het vierpersoonsinterieur toont een compleet nieuwe ontwikkeling van Saabs kenmerkende, op de bestuurder gerichte cockpitdesign. De in het midden op de vloer geplaatste console met zijn naar de bestuurder toegekeerde schakelaars en displays is vervangen door een gebogen hoofdinstrumentenpaneel dat zich over de volle breedte voor de bestuurder uitstrekt. De grafische elementen, zoals cijfers van de meters, lijken te zijn ingevroren in ijs, een Scandinavisch designthema dat voor het eerst getoond werd bij de Aero X.



Bijzondere laadvloer
Aan de achterzijde is de klep gekoppeld aan een laadvloer die elektrisch in- en uitschuift. Het systeem wordt automatisch geactiveerd bij het openen en sluiten van de onderste helft van de achterklep. De vloer plus achterzijde van de neerklapbare stoelen zijn afgewerkt met een zeer stroef rubbertapijt dat spullen als het ware vastgrijpt en op hun plek houdt. Om het in en uitladen makkelijker te maken, is de laadvloer voorzien van een soort glijstangen waarover de spullen naar binnen en naar buiten zijn te schuiven. Het mechanisme komt vanzelf tevoorschijn als de klep geopend wordt.

BioPower & Hybride
Het meest bijzondere van de conceptcar is zijn techniek. Saab monteert onder de motorkap een 1.4 liter BioPower turbomotor die is gekoppeld aan GM´s meest recente hybride-systeem. De naam BioPower geeft al aan dat de motor zowel op ethanol als op benzine kan lopen. Wanneer ethanol wordt getankt wordt er 200 pk en 280 Nm op de wielen overgebracht. Bij het tanken van gewone benzine is dat 170 pk en 230 Nm. Uiteraard zijn daardoor ook de prestaties verschillend. De 0-100 km/h sprint verloopt in 7,9 seconden wanneer er ethanol in de tank zit en 8,3 seconden bij benzine. Het hybridesysteem van de 9-X BioHybrid koppelt de verbrandingsmotor aan een elektromotor. Die laatste assisteert met het accelereren waardoor relatief gunstige verbruikscijfers zijn te realiseren; 6,4 l/100 km (ethanol) en 4,9 l/100 km (benzine). De elektromotor ondersteunt ook de mogelijkheid om tijdens stilstand de motor automatisch uit te schakelen en supersnel te laten herstarten, diverse elektronische systemen aan te sturen zonder dat doorvoor de motor energie hoeft te leveren en er kan remenergie worden opgeslagen. Saab´s ervaring en oorsprong in de vliegtuigindustrie heeft bovendien bijgedragen aan een zeer goede aerodynamica van de 9-X BioHybrid.

Productiekansen
In hoeverre de techniek van de 9-X BioHybrid ook in het productiemodel terug zal zijn te vinden is nog onduidelijk. Maar geheel in lijn met de opkomst van hybridemodellen is het goed denkbaar dat het niet bij een conceptcar blijft. Bovendien is de kans groot dat het desig van de 9-X BioHybrid als basis zal dienen voor Saab´s nieuwe model dat vermoedelijk 9-1 gaat heten.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   2 reacties

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
shelley  |   | 
10-03-2008
 | 
16:14 uur
wat een coole auto
marco  |   | 
30-01-2010
 | 
21:39 uur
Nieuw model heeft te weinig deuren, te weinig herkenbaar, en er moet weer een saab komen met een rechte ronde voorruit,en een ''espace''versie en die stomme chroomlijsten horen niet om de koplampen te zittenbij die huidige modellen, nou er is nog veel werk aan de winkel bij saab.....

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10