zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Audi Allroad shooting brake geeft voorproefje nieuwe TT en meer. . .

 

12 januari 2014 - Met de crossover-conceptcar genaamd Allroad shooting brake geeft Audi ons in Detroit voorproefjes van diverse toekomstige modellen en concepten. Het design van opgehoogde studie hint naar de nieuwe TT, zijn techniek toont een het e-tron quattro systeem, zoals dat in de toekomst leverbaar zal worden, en zijn interieur laat eveneens toekomstige technologie zien. Kortom, een uithangbord voor Audi's (nabije) toekomst.

Laat je niet misleiden door zijn "˜allroad'-uitstraling. Audi probeert ons daarmee weliswaar de indruk te geven dat dit een voorproefje van de Q1 is, maar dat lijken we toch mis te hebben gehad. De Duitsers geven zelf al aan dat de Allroad shooting brake "˜talloze visuele elementen van toekomstige sportauto's' van Audi laat zien. En wat is daarvan de eerste die het levenslicht zal zien? Inderdaad, de gloednieuwe TT. Denk het allroad-kunststof dus maar weg, en laat ook het shooting brake-gedeelte vervagen en hier voor je neus staat de derde generatie TT. De geschiedenis herhaalt zich hiermee, Audi flikte dit kunstje immers in 2005 ook met de Shooting Brake Concept die het op de Tokyo Motor Show presenteerde. Dit model was heel duidelijk een glimp van de huidige generatie TT.



Design
Wat we duidelijk zien is een verdere evolutie van de hexagonale single-frame grille zoals we die ook al op de Crosslane Concept kregen te zien. Bij de Q-modellen zal die zeer prominent in beeld komen om het avontuurlijke karakter van die modellen te benadrukken, maar ook bij de TT en R(8)-modellen valt de grille niet te missen. De bekende "˜Tornado-lijn' die over de zijkant loopt alsook de typische vorm van de wielkasten zijn een evolutie van het TT-concept. Niet zichtbaar, maar wel aanwezig is het vele gebruik van CFRP en aluminium, waarmee Audi nog maar eens wil benadrukken dat deze materialen meer en meer gebruikt zullen gaan worden.

Technologie
Het technologische gedeelte van het voorproefje vinden we aan boord van de in Ice Blue gespoten Allroad shooting brake. Na zijn debuut op de CES in Las Vegas zien we het nieuwe dashboard-concept nu in een volledig interieur. Omgeven door antraciet en steengrijze kleuren valt de blik direct op het dashboard. Volgens Audi's ontwerpers is het design daarvan geïnspireerd op de vleugel van een vliegtuig en doen de ventilatieopeningen denken aan de straalmotoren van datzelfde product. Bijzonder aan de ventilatieopeningen is dat de bediening van de temperatuur, de stoelverwarming en de verdeling van de lucht door het interieur wordt bediend op de onderdelen zelf. Zodra je hand erbij in de buurt komt zullen ze automatisch uitschuiven om bediend te kunnen worden.Eveneens nieuw is het design van het MMI-systeem dat nog meer is gebaseerd op een moderne smartphone. Met een vrije zoekfunctie, zoals we dat eveneens kennen van smartphones, kunnen dieperliggende functies gemakkelijk worden gevonden. Het gehele instrumentarium is bovendien vervangen door een 12,3 inch TFT-scherm waarop verschillende modi kunnen worden weergegeven afhankelijk van de wensen. Wie een sportieve bui heeft zal vooral behoefte hebben aan een grote snelheidsmeter, maar wie aan het navigeren is door de stad ziet daar graag een groot navigatiescherm. Het kan allemaal. Tot slot maakt de phone box in de middenconsole het mogelijk om je toestel draadloos op te laden. Allemaal technologie die zoals het lijkt nog dit jaar het productiestadium zal bereiken.

e-tron quattro
Derde preview die Audi ons gunt met de allroad shooting brake is de aandrijflijn. Audi noemt het e-tron quattro, inderdaad net zoals bij haar R18 e-tron quattro Le Mans-bolide. Het systeem kan als plug-in hybride worden gezien en bestaat uit drie motoren. De basis wordt gevormd door een 2.0 liter TFSI-viercilinder met een vermogen van 292 pk. De benzinemotor heeft een relatief grote turbo en drijft de voorwielen aan. De verbrandingsmotor werkt samen met een 40 kW (54 pk) sterke elektromotor welke geïntegreerd is in de zestraps e-Stronic. Een tweede elektromotor, welke volledig zelfstandig opereert ten opzichte van de beide motoren voorin, drijft de achterwielen aan. De motor is 85 kW (115 pk) en 270 Nm sterk en zorgt er samen met de beide andere motoren voor dat er sprake is van quattro-vierwielaandrijving. Bovendien kan de motor geheel zelfstandig voor de aandrijving zorgen waardoor 50 km puur elektrisch gereden kan worden. Het meest interessant is uiteraard de gecombineerde modus waarbij Audi claimt dat de Allroad shooting brake 408 pk en 650 Nm op de wielen weet los te laten. Een sprint naar 100 km/h in 4,6 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/h moet ondanks de 1.600 kg geen enkel probleem vormen. En het mooiste is nog: wie keurig oplaadt en zuinig rijdt kan met 1,9 liter benzine zo'n 100 km ver komen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10