3 maart 2008 - De legendarische Volkswagen Scirocco is terug en zal tegen het einde van de zomer leverbaar worden. Volkswagen ziet de nieuwe Scirocco net als zijn voorganger als een praktische sportcoupé voor elke dag. De Scirocco is leverbaar met TSI- en TDI-motoren varierend in kracht van 122 tot 200 pk.
Ruim 34 jaar na de wereldpremière van de eerste Scirocco keert de auto terug. De Scirocco is voor veel autoliefhebbers een legendarische sportcoupé en naar de introductie van dit nieuwe model is dan ook reikhalzend uitgekeken. Volgens Volkswagen is de Scirocco een sportcoupé die dankzij zijn praktische aard bruikbaar is voor elke dag van het jaar. Bovendien meent Volkswagen dat het een droom is van veel autoliefhebbers en dankzij de relatief gunstige prijsstelling ook een realiseerbare droom.
Te gewaagd?
Een eerste voorproefje van de nieuwe Scirocco kregen we ruim anderhalf jaar geleden in de vorm van de Iroc Concept. Volkswagen wist de harten van veel liefhebbers te stelen met de spannend gelijnde en sportieve conceptcar. Helaas is het productiemodel wel minder extreem vormgegeven. Het is net of Volkswagen niet de durf heeft om het model dat als conceptcar zo goed in de smaak valt ook in productie te nemen. Dat zagen we immers ook met de Tiguan al.
Afmetingen
Met 4,26 m is de lengte van de nieuwe Scirocco te vergelijken met de Volkswagen Golf. Hij is echter wel beduidend lager (1,40 m). De breedte (1,81 m) is vergelijkbaar met die van de Volkswagen Passat. De nieuwe sportauto biedt een comfortabele zitplaats aan vier volwassenen. De bagageruimte is 292 liter. Dit is eenvoudig uit te breiden naar 755 liter door de rugleuningen van de afzonderlijke sportstoelen achterin neer te klappen.
Motoren en prestaties
Het motorengamma bestaat uit een drietal varianten van de 1.4 TSI en een 2.0 TDI-motor. De eerste 1.4 TSI is goed voor een vermogen van 122 pk en een koppel van 200 Nm waarmee de Scirocco in 9,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h sprint. De tweede variant brengt 160 pk en 240 Nm over op de voorwielen. Met deze motor onder de kap verloopt de 0-100 km/h sprint in 8,0 seconden en kan een topsnelheid van 217 km/h worden behaald. Het topmodel is de 200 pk en 280 Nm sterke 1.4 TSI. Wie voor deze motorisering kiest accelereert in 7,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en behaalt een topsnelheid van 235 km/h. De motor kan optioneel bovendien gekoppeld worden aan een 6-traps DSG-versnellingsbak. Het dieselgamma bestaat (voorlopig) enkel uit de 2.0 TDI-motor met een vermogen van 140 pk en een koppel van 320 Nm. De diesel-Scirocco sprint in 9,3 seconden naar 100 km/h en weet een topsnelheid van 207 km/h te noteren. Een 6-traps DSG-automaat is optioneel leverbaar.
Uitrusting
De standaarduitrusting van de nieuwe Scirocco is omvangrijk. De auto is voorzien van lichtmetalen 17-inch velgen, sportstoelen, een met leder bekleed stuurwiel en handremhendel, elektrisch bedienbare ramen, Climatic airconditioning, ESP, zes airbags, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en natuurlijk een sportonderstel. Een bijzondere optie van de sportauto is het grote panoramadak, dat zich uitstrekt van de A- tot de B-stijl en zich elektrisch tot 39 millimeter hoogte laat openklappen. Comfortverhogende zaken als een uitgebreid audio-/navigatiesysteem behoort tot de opties. Geheel passend bij een sportieve auto als deze is het adaptieve sportonderstel. Hierbij valt te kiezen voor de instellingen Normal, Sport en Comfort waarbij niet alleen het karakter van de dempers, maar het algehele gevoel van de auto anders wordt ingesteld.
Zomer leverbaar
Vanaf het einde van de zomer staat de nieuwe Volkswagen Scirocco bij de dealers. De prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekend gemaakt.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com