8 januari 2014 - Vanuit het niets – wat knap is tegenwoordig – presenteert Seat de nieuwe Leon Cupra. Opmerkelijk is het feit dat voortaan het motorvermogen onderdeel uitmaakt van de modelnaam. Alsof Seat nog een sterkere Leon Cupra in het vat heeft zitten.
Dat wachten we nog even af. Voor
nu hebben we onze handen vol aan de Seat Leon Cupra 280 zoals de nieuwste topsporter
uit Spanje voluit heet. En om maar meteen met diens prestaties te beginnen.
Zoals verwacht heeft Seat een 2.0 liter TSI ingezet om tot het kloeke vermogen
van 280 pk en 350 Nm te komen. Waarschijnlijk uit hiërarchisch oogpunt niet
zoveel als dat van de Audi S3 en Golf R, maar voldoende om in een vlotte 5,8 seconden
vanuit rust naar 100 km/h te knallen. Ondertussen doet een 7-traps DSG met
dubbele koppeling dan het schakelwerk. Wanneer de bestuurder zelf schakelt kan
de sprint naar honderd in 5,8 seconden achter de rug zijn volgens Seat. De
topsnelheid bedraagt in beide gevallen 250 km/h. Wie een gunstig
brandstofverbruik ook belangrijk vindt is opnieuw het beste af met een DSG als
transmissie; in dat geval ligt het theoretische gemiddelde namelijk op 6,4 l/100 km. De
handgeschakelde versie kan 6,6 l/100 km halen. Cijfers die overeenkomen met
een CO2-waarde van respectievelijk 149 en 154 gram, wat een emissiebesparing
van 41 gram per kilometer betekent ten opzichte van het vorige model.
Sperdifferentieel
Vooruitgang is er tevens geboekt bij het wagengewicht. De nieuwe Leon Cupra 280 weegt
1.275 kg in het geval van de 3-deurs SC en dat is 55 kilogram minder dan zijn
voorganger. Deze besparing heeft de auto lichtvoetiger gemaakt en daartoe
draagt ook de nieuwe generatie van het Dynamic Chassis Control-systeem bij dat speciaal
is ontwikkeld voor de Cupra. Ook het zogenoemde Cupra Drive Profile-systeem,
waarmee de bestuurder de rijervaring naar wens kan personaliseren, is nieuw
voor het model.
Een sperdifferentieel op de vooras verbetert de grip en handling en kan indien
nodig tot wel 100% van de aandrijfkracht naar slechts één wiel sturen. Het
systeem maakt gebruik van een meerplatenconstructie die hydraulisch werkt en
elektronisch aangestuurd wordt. Het sperdifferentieel is bovendien geïntegreerd
in alle handlingsystemen, waaronder het ESP en EDS, en combineert zijn functie
met de standaard aanwezige progressieve besturing voor nog meer stuurprecisie. Onder
extreme condities, bijvoorbeeld op een circuit, is het ESP-systeem in twee
stappen uit te schakelen. In de eerste stand wordt de tractiecontrole
gedeactiveerd en gaat het ESP over in de sportstand die een grotere gierhoek
toestaat. De tweede stap schakelt het ESP definitief uit.
Wolf in schaapskleren Snelle prestaties zijn belangrijk bij een Cupra, maar het oog wil
ook wat. Dikkere bumpers, grote luchtinlaten en standaard full LED-koplampen
sieren daarom het front, al schreeuwt de Leon Cupra zijn potentie niet van de
daken. Dat geldt ook voor de achterzijde waar de aangezette bilpartij en de
twee eindpijpen desalniettemin voor een krachtige uitstraling garant staan. Rollen
doet de auto op 19 inch wielen met daarachter potige remschijven met rood
gelakte remklauwen. De donker getinte ramen en de zwarte buitenspiegelhuizen behoren
eveneens tot de standaarduitrusting die binnenin onder meer een sportstuur en in
donkergrijs alcantara met witte stiksels uitgevoerde sportstoelen omvat. Een
volledig zwartlederen interieur, opnieuw met witte stiksels, is optioneel,
evenals een set kuipstoelen voor maximale zijdelingse steun. Voor een laatste
sportieve noot zorgen de pedalen en dorpellijsten uit aluminium.
De nieuwe Seat Leon Cupra
280 zal zijn werelddebuut beleven tijdens de Autosalon van Genève, begin maart.
Ongeveer een maand later wordt de auto in Nederland verwacht, samen met de
prijzen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.