29 februari 2008 - Met de Mercedes Vision GLK Bluetec Hybrid toont Mercedes een studiemodel voor een GLK Hybride. De auto combineert een viercilinder Bluetec-dieselmotor met een elektromotor en weet zonder het verliezen van sportieve prestaties een gunstig verbruik te realiseren. Productiekansen zijn uiteraard zeer realistisch.
Dit najaar zal de Mercedes GLK de showrooms binnen worden gereden. De compacte SUV wordt gepositioneerd onder ML-klasse en moet de concurrentie aangaan met de Audi Q5, de BMW X3 en de Volvo XC60. In haar streven naar het produceren van ´s werelds meest efficiënte en schone aandrijvingsconcepten presenteert Mercedes haar visie op een hybride-variant van de GLK. Daarmee wordt het rijtje hybride-conceptcars van Mercedes steeds langer. Want na de presentatie van de S-klasse Hybrid en de ML-klasse Hybride - beide als conceptcars - is deze GLK Hybrid wederom een realistische conceptcar. Zo hebben wij recentelijk een prototype van de S-klasse Hybrid weten te betrappen in Noord-Scandinavië waardoor alles erop wijst dat het model in productie gaat. Datzelfde zou ook voor de ML- en GLK-klasse Hybrid kunnen gaan gelden.
Bluetec-dieselmotor
Onder de motorkap van deze Vision GLK Bluetec Hybrid heeft Mercedes plaats gemaakt voor een diesel- en een elektromotor. De dieselmotor is van het type Bluetec en is mede dankzij de AdBlue-injectie al zeer zuinig. Mercedes koppelt deze 2.2 liter dieselmotor aan een elektromotor. De elektromotor zorgt voor het starten van de dieselmotor en ondersteunt deze bij de acceleratie. Hierdoor kan de dieselmotor extra worden ontlast wat een gunstig effect heeft op het verbruik en de CO2-uitstoot. Bovendien kan de elektromotor ervoor zorgen dat remenergie wordt opgeslagen in de accu´s en schakelt de start-/stop-functie de dieselmotor uit wanneer bijvoorbeeld wordt stilgestaan voor een stoplicht. Het gezamenlijke vermogen van beide motoren is goed voor 224 pk en 560 Nm waardoor een acceleratie van 0-100 km/h in 7,3 seconden feilloos wordt volbracht. Het gemiddelde verbruik ligt op 5,9 l/100 km en de CO2-uitstoot op 157 g/km. De GLK voldoet hiermee aan de EU6-norm.
Mild Hybrid
De hybride-concept aan boord van deze GLK Bluetec Hybrid is een zogenaamde Mild Hybrid. Hierbij zorgt de elektromotor enkel voor ondersteuning en ontlasting van de brandstofmotor. De GLK kan dan ook niet alleen op de elektromotor rijden. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de BMW X6 Hybrid of de Lexus RX400h.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com