30 december 2013 - De Fiat Punto is een begrip, maar zodra de magie er omheen is uitgewerkt hebben de Italianen daar kennelijk een broertje dood aan. Het model is niet langer populair en moet daarom wieberen. Althans, de Punto-naam is op sterven na dood, want Fiat komt wel met een opvolger op basis van de 500.
Fiat gaat haar leveringsgamma
deftig overhoop halen in een poging weer auto's te verkopen en de Punto één
van de trouwe modellen die als gevolg daarvan de nek wordt omgedraaid. Spijtig na ruim 20 jaar trouwe
dienst, maar hier is wat voor te zeggen als een auto niet langer verkoopt.Met een nieuw uitgedachte modellenstrategie, waarbij de 500-naam een kapstok wordt
met daaraan uiteenlopende hippe Fiat-modellen en de Panda-naam wordt gebruikt
voor een batterij auto's voor de no-nonsens consument, denkt het Italiaanse
merk er weer bovenop te kunnen komen. Wij hebben daar onze twijfels bij, want
de ver teruggelopen verkopen van Fiat is immers echt iets van gisteren, in de
periode dat het merk ons de 500L, 500L Living, 500L Trekking en geen nieuwe Bravo
bracht. Toch denkt Fiat dat er toekomst zit in het (nog verder) uitmelken van
de 500-naam.
2015
De tijd zal uitwijzen of Fiat gelijk krijgt, maar dat de Punto binnenkort
verleden tijd is is eigenlijk niet meer terug te draaien. Niet als concept gelukkig,
want zonder compacte, betaalbare middenklasser met vier (handige) portieren en een
grote achterklep kunnen de Italianen nu ook weer niet. Integendeel, de opvolger
van de Punto zal de spil zijn binnen de onlangs ingezette modellenstrategie.
De ontwikkeling van deze 5-deurs 500 is momenteel in volle gang om hem rond het
jaar 2015 klaar te krijgen, en AutoExpress heeft enkele designdetails weten te
achterhalen. Echt verrassend zijn deze echter niet. Zo weet het Engelse magazine namelijk te vertellen dat de auto is bedeeld met
typische 500-stijlkenmerken, zoals de duo-lichtunits aan weerzijden van de
voorzijde, de stompe neus en korte motorkap, een breed getrokken voorbumper en de
licht uitgeklopte wielkasten. Beeldmateriaal ontbreekt helaas, maar als je de zonet genoemde (grotere) modellen die uit de 500 zijn
voortgekomen in ogenschouw neemt, dan zit je aardig in de goede richting. Vooral de reeds
aangekondigde 500X, die voor komend jaar op de agenda staat, stuurt aan op de
rondingen van de Punto-opvolger.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.