zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Te mooie verbruikscijfers kost Hyundai-Kia miljoenen

 

27 december 2013 - Weet je nog? Een jaar geleden kwamen Hyundai en Kia in de Verenigde Staten onder vuur te liggen vanwege het overdreven optimistisch inschatten van de verbruikscijfers. Nou, dit geintje komt het Zuid-Koreaanse autoconcern nu duur te staan.

De bal kwam ruim een jaar geleden aan het rollen toen de Amerikaanse Environmental Protection Agency beide Zuid-Koreaanse autobouwers verplichtte om de officiële verbruikscijfers van een behoorlijk aantal modellen bij te stellen. Een zeldzame maatregel die slechts twee keer eerder werd genomen en toen ging het telkens om één enkel model. Maar ditmaal ging het over een hele reeks producten die samen goed waren voor 900.000 verkochte Hyundai's en Kia's in 2011, 2012 en 2013.



Miljoenenplaatje
Hyundai en Kia hadden na een eerste reprimande van diverse Amerikaanse consumentenorganisaties al 412 miljoen dollar opzij gezet. Een gigantisch bedrag, maar die de Zuid-Koreanen goed hebben ingeschat. Inmiddels is namelijk het totale kostenplaatje, of zegt maar gerust miljoenenplaatje bekend en die luidt dat de "˜verbruiksgedupeerden' van bijna 600.000 Hyundai's elk 353 dollar ontvangen ter compensatie. De 300.000 lotgenoten die Kia rijden dan wel reden hebben recht op bijna twee keer zoveel, namelijk 667 dollar per persoon. Oftewel, dat betekent dat Hyundai 210 miljoen dollar armer wordt en Kia een zure rekening van 185 miljoen gepresenteerd krijgt, in het totaal 395 miljoen dollar. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10