Volkswagen Transporter T2 mag na 46 jaar met pensioen
20 december 2013 - Na meer dan 46 jaar trouwe dienst mag de Volkswagen T2 Transporter, ook wel bekend als "˜hippiebus', dan eindelijk met de fut. Vandaag rolt in Brazilië, in de fabriek in Sà£o Bernardo do Campo, na een zeer lange productieperiode namelijk het allerlaatste exemplaar van de band.
We kunnen ons voorstellen
dat je geen idee had dat de T2 nog immer werd gefabriceerd, maar in Brazilië is
het model nog altijd ongekend populair. De bus, die in het Zuid-Amerikaanse
land als "˜Kombi' door het leven gaat, doet er vandaag de dag nog altijd dienst
als bijvoorbeeld brandweerauto, ziekenwagen of gewoon als gezinsvervoer.
Flower power
De T2 schept bij ons vooral het beeld van langelokken, een bandje voorop de
schedel, veel bloemetjes en psychedelische muziek. Dat is niet zo gek want het
model kreeg al snel de geuzenaam "˜hippiebus' en dit omdat hij in 1967, midden in het
flower power-tijdperk, werd voorgesteld. In die tijd kreeg de karakteristieke bus
een 1.2 liter viercilinder boxermotor met 30 pk aan boord. Later volgde
een 1.5 liter-variant met 52 pk. In 1981 lepelde Volkswagen voor het eerst een
dieselblok achterin de T2 en pas in 2005 ging het motorengamma weer op de
schop. Een moderne watergekoelde viercilinder deed zijn intrede en zelfs een
ethanol lustende aanjager werd leverbaar. Dit jaar werd de wetgeving in
Brazilië gewijzigd, zodat een auto verplicht is om airbags en ABS aan boord te
hebben. Voor de Transporter T2 een te kostbare investering, waardoor we nu
afscheid moeten nemen van wat we met recht een icoon mogen noemen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.
De motor was een 1600 47 pk boxer, geen oude kevermotor zoals u suggereert.
De diesel kwam pas beschikbaar in 1979 in de opvolger van de T2, de hoekige T3.
Het was de eerste VW-bus, de T1 ('splitscreen') die o.a. furore maakte als hippiebusje. Hippies konden in 1967 geen nieuwe bus betalen.
Anders nog iets?
Piet Olieslager
|
|
23
-
12
-
2013
|
13
:
40
uur
De 1600 47 pk boxer was! de oude kevermotor welke in de loop der jaren steeds een stukje was opgeboord van 1100 naar 1200, 1300, 1500 en tenslotte 1600 cc. Door een aangepaste koelventilator was hij platter waardoor hij onder de bodem van de bus en variant (1500 cc) paste.