zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Volkswagen Transporter T2 mag na 46 jaar met pensioen

 

20 december 2013 - Na meer dan 46 jaar trouwe dienst mag de Volkswagen T2 Transporter, ook wel bekend als "˜hippiebus', dan eindelijk met de fut. Vandaag rolt in Brazilië, in de fabriek in Sà£o Bernardo do Campo, na een zeer lange productieperiode namelijk het allerlaatste exemplaar van de band.

We kunnen ons voorstellen dat je geen idee had dat de T2 nog immer werd gefabriceerd, maar in Brazilië is het model nog altijd ongekend populair. De bus, die in het Zuid-Amerikaanse land als "˜Kombi' door het leven gaat, doet er vandaag de dag nog altijd dienst als bijvoorbeeld brandweerauto, ziekenwagen of gewoon als gezinsvervoer.



Flower power
De T2 schept bij ons vooral het beeld van langelokken, een bandje voorop de schedel, veel bloemetjes en psychedelische muziek. Dat is niet zo gek want het model kreeg al snel de geuzenaam "˜hippiebus' en dit omdat hij in 1967, midden in het flower power-tijdperk, werd voorgesteld.  In die tijd kreeg de karakteristieke bus een 1.2 liter viercilinder boxermotor met 30 pk aan boord. Later volgde een 1.5 liter-variant met 52 pk. In 1981 lepelde Volkswagen voor het eerst een dieselblok achterin de T2 en pas in 2005 ging het motorengamma weer op de schop. Een moderne watergekoelde viercilinder deed zijn intrede en zelfs een ethanol lustende aanjager werd leverbaar. Dit jaar werd de wetgeving in Brazilië gewijzigd, zodat een auto verplicht is om airbags en ABS aan boord te hebben. Voor de Transporter T2 een te kostbare investering, waardoor we nu afscheid moeten nemen van wat we met recht een icoon mogen noemen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   2 reacties

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Cees Wildervanck  |   | 
21-12-2013
 | 
19:10 uur
De motor was een 1600 47 pk boxer, geen oude kevermotor zoals u suggereert.

De diesel kwam pas beschikbaar in 1979 in de opvolger van de T2, de hoekige T3.
Het was de eerste VW-bus, de T1 ('splitscreen') die o.a. furore maakte als hippiebusje. Hippies konden in 1967 geen nieuwe bus betalen.

Anders nog iets?
Piet Olieslager  |   | 
23-12-2013
 | 
13:40 uur
De 1600 47 pk boxer was! de oude kevermotor welke in de loop der jaren steeds een stukje was opgeboord van 1100 naar 1200, 1300, 1500 en tenslotte 1600 cc. Door een aangepaste koelventilator was hij platter waardoor hij onder de bodem van de bus en variant (1500 cc) paste.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10