Ferrari zet terugkeer naar Le Mans LMP1 op een kier
19 december 2013 - De hegemonie van Audi, de terugkeer van recordhouder Porsche en de niet onverdienstelijke prestaties van underdog Toyota. De 24 Uren van Le Mans lijkt meer aandacht naar zich toe te trekken dan ooit tevoren. En daar waar de schijnwerpers op gericht staan, daar wurmt Ferrari zich graag tussen.
In feite is Ferrari sinds jaar en dag al actief in de
befaamde 24 uursrace, maar de mensen die het nog kunnen heugen dat het steigerende
paard streed om het hoogste ereschavot zijn inmiddels aardig op leeftijd. Het was
namelijk in 1973 dat de Scuderia Ferrari voor het laatst op een prototype prijkte en de laatste
overall-overwinning tijdens Le Mans is zelfs nog langer geleden, 8 jaar om
precies te zijn. Het is Luca di Montezemolo allemaal gaan jeuken en de Ferrari-baas
heeft zodoende onlangs de deur op een kier gezet dat zijn geesteskindje terugkeert
naar circuit La Sarthe. In de hoogste LMP1-klasse.
Formule
1-regels De verwachte
reden dat Di Montezemolo ineens met een half oog naar de Le Mans Series staart
is kennelijk omdat de nieuwste Formule 1-reglementen rond de vereiste motoren
en aandrijflijnen ook grotendeels aan de orde zijn bij de LMP1-klasse. Anders
gezegd: Ferrari kan haar van een leeg vel papier ontwikkelde F1 V6-turbo, die oorspronkelijk
bedoeld is voor hun 2014 F1-renstal, zonder al te veel moeite met goedkeuring
van de Le Mans-organisatie overhevelen in een LMP1-racer. En dat maakt de
24 uurs-drempel natuurlijk een stuk lager voor Ferrari.Of de Italianen hun
warme praat daadwerkelijk gaan uitvoeren is echter nog maar de vraag. Ferrari kennende stapt
het doorgaans alleen in als het een serieuze kans maakt op winnen, anders beginnen ze er niet
aan. En zegevieren valt momenteel niet mee met de geoliede machine van het Audi
Sport Team en enkele andere geduchte kapers op de kust. Anderzijds, Ferrari
moet ook weer niet te lang wachten, want voor hetzelfde geld heeft Ford dezelfde
plannen"¦Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.