10 december 2013 - Het autoproducerende leven gaat niet altijd over rozen. Dat blijkt eens te meer bij Fiat, dat tussen 2009 en 2012 zijn verkopen met maar liefst een derde zag slinken. De fabrikant ziet zich daarom genoodzaakt afscheid te nemen van de Fiat Punto en om maar liefst 9 miljard euro in nieuwe modellen te investeren.
De Italianen weten nog maar mondjesmaat auto's af te zetten, mede doordat er
slechts sporadisch nieuwe modellen op de markt komen. De 500 en de Panda worden
nog wel verkocht, maar ook die verkopen lopen op zijn retour. Het gaat zelfs zo
miserabel dat het bedrijf op dit moment jaarlijks een slordige 1 miljard euro ziet
verdampen. Op de huidige voet verder kan dus niet langer.
Kapitaalinjectie
Dat weet ook Fiat-topman Sergio Marchionne die volgens persbureau Bloomberg met
een nieuw investeringsplan op de proppen komt. Met een kapitaalinjectie van 9 miljard
euro gaat het leveringsprogramma van de Fiat Group drastisch op de schop, met
voor Fiat twee nieuwe modellijnen. Enerzijds komt er een productlijn voor de
minder kapitaalkrachtige consument, op basis van de Fiat Panda. Daarnaast zullen nieuwe
trendy modellen vanaf dan onder de noemer "˜500' komen te vallen.
Geen Punto
Er gaan sterke geruchten de ronde dat daarmee een einde komt aan de levering van de
Fiat Punto, het model waar het merk toch veel aan te danken heeft gehad. Vanaf dan moet Alfa Romeo de kar voor middenklassers en SUV's gaan trekken,
terwijl Maserati blijft zorgdragen voor de luxere en exclusieve modellen. Het
nieuwe productoffensief zal binnen nu en drie jaar gerealiseerd moeten zijn.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.