5 december 2013 - Dit is de nieuwe Ford Mustang. De Amerikanen zullen hem officieel voorstellen tijdens de NAIAS in Detroit, medio januari 2014, het jaar waarin het iconische model 50 wordt. Maar niet alleen aan de andere kant van de grote plas kunnen ze van Ford's nieuwe ponycar genieten, hij komt ook via het officiële dealerkanaal naar Europa.
De oer-Amerikaanse muscle car viert z´n verjaardag in een retro-pakket. De ontwerpers van de nieuwe Mustang schuwden het afgelopen decennia de radicale stijlwijzigingen niet, maar sinds de vorige generatie is het model gehuld in een retrojas. Dat kon op zoveel steun rekenen dat Ford de lijnen van de eerste modellen ook laat doorsijpelen in deze nieuwe creatie. Tegelijk werd er ruimte gecreëerd voor modernere accenten. Ook de muscle car moet immers met z´n tijd mee, en daarom vinden we zoal op de nieuwe Mustang dagrijlichten van LED´s (in de vorm van kieuwen, die het effect van de haaienneus nog eens versterken) en achterlichtunits die gebruik maken van dezelfde technologie.
Ford behield wel de wielbasis van de oude generatie, maar de totale lengte is een fractie kleiner dan het uitgaande model. Ook de dakhoogte is iets gezakt, en wel met 3,5 centimeter, terwijl de breedte juist is toegenomen. Daar is 3,8 centimeter aan toegevoegd. De kofferklep is onder andere door deze designingrepen een fikse 7 centimeter lager komen te liggen, waardoor de nieuwe Mustang nadrukkelijker knipoogt naar de fastbacks van weleer.
Europese look and feel
In de cabine vinden we eveneens een moderne interpretatie van retrolijnen, met volgens Ford grondig verbeterde materialen en een afwerking die helemaal van deze tijd is. En ondanks de lagere daklijn hebben de inzittenden meer leefruimte ter beschikking dan bij de vorige generatie door efficiënter om te springen met de beschikbare ruimte. Hoe groot het bagagecompartiment is, is nog niet bekend.
In de middenconsole vinden we een aanraakgevoelig scherm waarop de bestuurder aparte ‘apps´ kan openen, zoals een programma dat je rondetijd op het circuit registreert. Maar de elektronica heeft ook inspraak op de weg. Zo is de stuurbekrachtiging voorzien van een instelbare weerstand, introduceert Ford launch control op de V8-modellen en zijn er natuurlijk een hele rits veiligheidsvoorzieningen. ABS en stabiliteitscontrole zijn inmiddels allang verplicht, maar de Mustang zal ook uitgerust worden met een dodehoekwaarschuwing.
Frisse benen
De nieuwe Ford Mustang gaat wereldwijd in de verkoop, met inbegrip van Europa. Wilde je je voorheen eigenaar noemen van een Mustang, dan moest je je telkens richten tot het alternatieve ‘grijze’ kanaal. Gelukkig is dat voorbij, al duurt het zeker nog tot 2015 voordat de nieuwe Mustang de oversteek naar hier maakt. We zijn in elk geval verheugd te kunnen melden dat de Mustang voortaan over een geheel onafhankelijke achterwielophanging beschikt. En dat is voor het eerst. Tegelijk krijgt de McPherson-voorophanging nieuwe onderliggende ophangingsarmen, onder andere vanwege het feit dat de oude architectuur niet optimaal functioneerde in combinatie met de nieuwe achtertrein. En daar kunnen we alleen maar blij mee zijn, want een kwartet frisse benen zal de rijdynamiek van de Mustang vast geen windeieren leggen.
Viercilinderturbo
Ook een primeur is de komst van een viercilinder, een geblazen 2.3 liter. Dat klinkt als een onwaardig blok voor een muscle car, maar vergeet niet dat uit een dergelijk slagvolume tegenwoordig vrij makkelijk 350 pk of meer gehaald kan worden. De Mustang met vier trappelende cilinders genereert er ‘meer dan’ 309 pk, bij een koppel van 407 Nm. De definitieve cijfers volgen nog. Al wel is bekend dat er geschakeld kan worden met een handbak of een automatische 6-traps transmissie met flippers achter het stuurwiel. Heldhaftiger, maar waarschijnlijk prijstechnisch een stuk minder interessant voor de Europese koper zijn de andere twee verkrijgbare motoren: een 3.7 liter V6 en een 5.0 liter V8. Twee krachtbronnen die, al dan niet voorzien van een update, overgelepeld worden uit de huidige generatie.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com