29 november 2013 - Eventjes leek het erop dat de terugkerende Almera evenzo fantasieloos de geschiedenis zou ingaan als zijn verre voorganger. Echter, nu we de aanstormende middenklasser wat naakter hebben weten te betrappen moeten we daarop terugkomen.
De nieuwe Nissan Almera is net als de Ford Focus een zogenoemde ´wereldauto´. Dat wil in grote lijnen zeggen dat hij op alle markten waar ook op aarde met vrijwel dezelfde eigenschappen (materialen, motoren, uitvoeringen) verkocht wordt. Als Europeaan, die er doorgaans een heel eigen smaak op nahoudt, kunnen we dus niet alles vragen van Nissan. Het Japanse merk moet ook rekeninghouden met andermans visuele wensen. De eerste keer dat we de nieuwe Almera wisten te spotten leek het erop dat het merk met het design wel heel erg op veilig speelde, om maar niet te spreken dat het tergend saai oogde. We blijken wat voorbarig te zijn geweest nu blijkt dat de auto best wat scherpe randjes om het lijf heeft. De spitse, sterk naar voren gebogen neus bijvoorbeeld. Die zagen we eerder op de onlangs geïntroduceerde Qashqai en het staat die auto zeker niet verkeerd. Ook de achterkant lijkt ineens een stuk beter uit de verf te komen, niet in de laatste plaats vanwege de dakspoiler.
Motoren Hoewel we vanzelfsprekend nog een slag om de arm houden, is onze scepsis rond een gapend saai design enigszins afgenomen. Die vlieger gaat echter (nog) niet op voor wat betreft de motoren. De verkrijgbare krachtbronnen bestaan namelijk vermoedelijk uit de 1.2 TCe-benzine en 1.5 dCi-diesel, afkomstig uit de gezamenlijke schappen van Renault-Nissan. We kennen deze al uit bijvoorbeeld de Note, Micra en ook de Clio en de Mégane. Prima presterende krachtcentrales, daar niet van, maar qua karakter weinig spraakmakend. Voor de gemiddelde Nederlandse koper hoeft dat ook niet per se, als ze maar zuinig en schoon zijn. Nou, dan hebben we goed nieuws: om die competenties staan ze juist bekend.
Volgens insiders zal de nieuwe Nissan Almera in de loop van 2014 worden geïntroduceerd.