26 november 2013 - Niet één, maar twee nieuwe Polestar's van Volvo! Is dat even verwend worden. En de S60 en V60 Polestar zullen ook in Nederland verkrijgbaar zijn. Vanaf volgend voorjaar.
In mum van tijd wist Polestar zich – onder de massa – op te werken tot het vaste en een gerespecteerd performancehuis van Volvo. Dat alles had het aan zichzelf te danken door de C30 en S60 Polestar Concepts op de straat te zetten, twee Zweedse spierbundels die het normaliter vrij brave imago van Volvo een behoorlijke adrenalinestoot gaven. Ineens had iedere liefhebber van een lekker potje sturen van het Scandinavische duo Volvo en Polestar gehoord, maar een auto voor het gepeupel blijft uit. Tot vandaag, met de binnenkort gewoon via de dealer verkrijgbare S60 en V60 Polestar.
Prestaties
Zo bont als de 508 pk sterke S60 Polestar Concept maken ze het niet, maar de S60 en V60 Polestar zijn wel waardige nazaten van de legendarische R-modellen van Volvo, zoals de 850 R en V70 R. De beide in flitsend Rebel Blue gespoten auto’s worden aangedreven door een opgevoerde T6-motor voorzien van een twin-scroll turbocharger van Borg Warner, goed voor een op te wekken vermogen van 350 pk bij 3.750 tpm. Het maximumkoppel van 500 Nm komt vrij tussen 2.800 en 4.750 tpm. Samen staan de twee krachteenheden garant voor een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 4,9 seconden. Een sprintje vanuit stilstand naar 200 km/h duurt net geen 18 tellen en eventjes een vrachtwagen met combinatie inhalen is ook zo gepiept. De tussenacceleratie van 80 naar 120 km/h verloopt in slechts 4,7 seconden. Pieken doen de nieuwe Polestar’s bij 250 km/h. Dan grijpt de begrenzer in.
Voor elke dag
"We zijn ontzettend trots op de S60 en V60 Polestar. Dit zijn Volvo’s die zijn bedoeld voor dagelijks gebruik. Echte rijdersauto waarmee men het hele jaar door moet kunnen rijden, op alle wegen en door alle weersomstandigheden," aldus Christian Dahl, CEO van Polestar. Dat is goed om te weten. Maar ze zullen naar verluidt ook geen modderfiguur slaan in de weekenden, tijdens circuitdagen. Met hun schokdempers van Öhlins, een extra snel schakelende automaat met schakelpeddels, launch control en de zogenoemde Curve Hold-functie voor stabiel bochtenwerk zouden de S60 en V60 Polestar tevens erg bevredigend moeten werken op de racebaan. De Polestar Haldex kalibratie zorgt voor meer trekkracht op de achteras, terwijl ondertussen een speciaal getuned stabiliteitssysteem de regie op de achtergrond doet. Bovendien staan ze op 20 inch wielen met extra breed rubber, met daarachter grote schijven van Brembo.
Uitstraling
Om het toegenomen vermogen kracht bij te zetten en omdat het oog ook wat wil zijn er enkele aerodynamische aanpassingen gedaan. Zo bevindt er zich een splitter op de voorbumper waardoor de luchtstroom onder de auto wordt geoptimaliseerd. Maar ook de spoiler en diffuser dragen bij aan toenemende neerwaartse druk. In het interieur zijn het vooral nieuwe details en bijzondere accenten die het Polestar-feestje tot een fuif maken. We hebben het echter wel over Volvo’s dus de dikdoenerij is wel beschaafd gebleven.
De S60 en V60 Polestar zijn vanaf het voorjaar van 2014 te bestellen bij de Volvo-dealer. Vervolgens moeten kopers even geduld hebben, want pas een half jaar later komt de levering op gang.