21 november 2013 - Terwijl Toyota in Tokyo de FCV Concept te pronken zet, trekt Honda in Los Angeles het doek van de FCEV die met een vergelijkbare technologie werkt. Ondanks zijn zichtbaar futuristische behuizing moet die binnen enkele jaren de eerste waterstofauto van Honda opvolgen, de FCX Clarity.
De Honda FCEV Concept zet waterstof om in stroom die vervolgens wordt gebruikt om de elektrische motor aan te drijven. Technologie waarmee Honda ook al werkte in de FCX Clarity, maar die nu 60% meer stroom opwekt en een derde kleiner is. Je kan nu bijna 500 km ver geraken terwijl tanken hooguit drie minuten in beslag neemt. Kijk, daar kan de pragmatische automobilist iets mee!
Meerdere gezichten
Door de compacte architectuur van de FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) past de hele waterstofinstallatie in het conventionele motorcompartiment. Dat is een hele vooruitgang, want dat maakt het voor Honda mogelijk flexibeler om te springen met de carrosserievorm, de interieurindeling en de bagageruimte. Eigenlijk komt het erop neer dat de productieversie van de FCEV, die in 2015 klaar moet zijn, er niet per se zo futuristisch uit hoeft te zien. En dat schept belangrijke mogelijkheden, want nu kan Honda hun waterstofauto visueel toegankelijker maken voor de massa. Anderzijds, bij futuristische techniek hoort een soortgelijk design, nietwaar?