19 november 2013 - Zo af en toe stuurt Honda beelden de wereld in van hun testwerkzaamheden met de nieuwe Civic Type-R. Dit zijn de beste tot nu toe, met een vrijwel poedelnaakt prototype.
Een goed bewaard geheim is het nooit geweest. De nieuwe Honda Civic Type-R, die voor 2015 gepland staat, krijgt een turbo opgeschroefd. En ook de uitstraling zal met deze foto’s nog allesbehalve een nieuwtje zijn. Onder de kap van de Type-R rust een geblazen tweeliter benzinemotor met VTEC-technologie (variabele kleppentiming en lifthoogteregeling) die 280 pk zal ontwikkelen. Daarnaast krijgt de hete Civic ook een grotere spoorbreedte, 19 inch lichtmetaal, Brembo-remmen en een aangepaste ophanging. En dat alles verpakt in een omhulsel dat bijna letterlijk bol staat van de spoilers, grote en kleine. Maar de Japanners wijzen ons erop dat ze allemaal even functioneel zijn. Inclusief de vier uitlaatpijpen die natuurlijk als hoofdtaak hebben om een bevredigende brom te produceren.
Ronderecord
Honda-CEO Takanobu Ito heeft een serieus doel met de Type-R. En dat is om de auto bovenaan de lijsten van snelste voorwiel-aangedreven productie-hatchback op de Nürburgring te krijgen. Voorlopig staat die titel op naam van de 265 pk sterke Renault Mégane Trophy, met een rondetijd van 8 minuten, 7 seconden en 97 honderdsten. Honda´s eigen record werd indertijd overigens neergezet door de NSX. Die klokte een tijd van 7 minuten, 56 seconden en 73 honderdsten.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com