22 februari 2008 - In lijn met de RS-modellen van Renault Sport presenteren de Fransen de Renault Laguna GT. Deze sportieve en gespierde variant op basis van de Laguna III wordt leverbaar met een krachtige benzine- en dieselmotor. De Laguna GT heeft een sportief getint onderstel, vierwielbesturing en diverse sportieve stylingdetails.
In het segment van sportieve auto´s in het D-segment zijn het de Duitse merken die overheersen. Meer concreet zijn het de Opel Vectra OPC, de Ford Mondeo ST en de Volkswagen Passat R36 die naam maken in dit segment. Renault probeert zich hier ook in te werken met de presentatie van de Laguna GT. Het is weliswaar geen RS-model zoals de Twingo RS, Clio RS en Mégane RS, maar de sportiviteit is wel van zijn gezicht af te lezen.
Gespierd uiterlijk
Het verschil met de minder potente Laguna-modellen is duidelijk zichtbaar. Aan de voorzijde monteert Renault een sportief gevormde bumper met luchtinlaten aan de zijkant. Ook de speciale grille en de zwart getinte koplampen hebben iets dynamisch over zich. Dat geldt zeker ook voor de zwart gelakte spiegels, de 18 inch lichtmetalen wielen en de speciale achterbumper. De GT-badges op de B-stijlen, de dubbele uitlaatpijpen en de specifiek ontworpen achterbumper en zijskirts maken het plaatje compleet.
Sportinterieur
In het interieur wordt diezelfde stijl doorgetrokken. We zien onder meer sportstoelen bekleed met Alcantara en daarin de GT-badge. Verder zijn het de aluminium pedalen, de specifieke versnellingspook en de donkere kleurstelling die het gehele interieur domineert.
Diesel- en benzinemotor
De Laguna GT zal leverbaar worden als Berline en Break. Er is de keuze uit een benzine- en dieselmotor. De 2.0 dCi-motor ontwikkelt in de Laguna GT een vermogen van 180 pk en een koppel van 400 Nm bij 2.000 tpm. De meest sportieve variant is de 2.0 16V turbo met een vermogen van 205 pk en een koppel van 300 Nm bij 3.000 tpm. Aansprekende vermogens, maar niet voldoende om echt weerstand te kunnen bieden tegen eerder genoemde concurrenten.
Vierwielbesturing
Innovatief is het Active Drive-chassis dat door Renault Sport is ontwikkeld. Het chassis is voorzien van vierwielbesturing wat concreet betekent dat de achterwielen in een beperkte mate meesturen. Volgens Renault zorgt dit voor een verbeterde wendbaarheid, nauwkeuriger weggedrag en meer stuurprecisie. Geheel passend bij dit sportieve plaatje worden extra grote schijfremmen gemonteerd.
Voorjaar 2008
De Renault Laguna GT wordt leverbaar vanaf dit voorjaar. Zoals gezegd is de auto te bestellen als Berline en als Break en met de keuze uit een benzine- en een dieselmotor. De exacte technische specificaties en de prijzen worden in aanloop naar de introductie bekend gemaakt.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com