22 februari 2008 - Met de presentatie van de BMW Vision EfficientDynamics conceptcar toont BMW ons een voorproefje van een X5 Hybride. De Mild ActiveHybrid technologie van BMW is in dit geval gecombineerd met een viercilinder dieselmotor, een nieuwe achttraps automaat en op het dak van de X5 zijn zelfs zonnecollectoren gemonteerd.
BMW opent een volgend hoofdstuk in het indrukwekkende boekwerk van het EfficientDynamics-programma. De autofabrikant uit München heeft de afgelopen jaren op grote schaal gewerkt aan het terugdringen van het verbruik en de schadelijke uitstoot van CO2 met het doorvoeren van EfficientDynamics maatregelen op tal van productiemodellen. Een volgende stap is een oplossing voor de middellange termijn; namelijk de hybride. Veel fabrikanten - waaronder BMW - zien hybride als een goede manier om de periode te overbruggen richting de alternatieve brandstoffen zoals bijvoorbeeld waterstof.
Derde hybrideconceptcar van BMW
De ontwikkeling van de hybride-technologie is samen met Daimler opgepakt en opvallend of niet, BMW slaat daarmee de handen ineen met aartsrivaal Mercedes. In een joint-venture werken beide concerns aan de ontwikkeling van een hybride-systeem dat op grote schaal toepasbaar is in auto´s in allerlei klassen. Nadat BMW eerder al de X3 EfficientDynamics en de Concept X6 ActiveHybrid toonde is het nu een op de X5 gebaseerde conceptcar die BMW´s voortgang aan het publiek laat zien.
Viercilinder dieselmotor
De conceptcar combineert een conventionele verbrandingsmotor met een elektromotor. Wat de verbrandingsmotor betreft gaat het hier om een viercilinder dieselmotor met een inhoud van 2.0 liter. De motor is voorzien van twee turbo´s, de laatste generatie common-rail en ontwikkelt een vermogen van 203 pk en een koppel van 400 Nm. Recentelijk debuteerde deze motor in de 1-serie als 123d. Tegelijkertijd monteert BMW een elektromotor die met 15 kW en 210 Nm assisteert bij het accelereren. Wanneer de beide motoren samenwerken wordt een vermogen van 224 pk ontwikkelt en dat zorgt voor prima prestaties. Deze X5 Hybrid accelereert in 8,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Dat alles gecombineerd met een verbruik van 6,5 liter per 100 km en een CO2-uitstoot van 172 g/km. Voor een auto in dit segment en bovendien ook nog eens met deze prestaties zijn dat ongekende cijfers. De X5 3.0d mag dan weliswaar iets sneller accelereren (0-100 km/h in 8,1 seconden), dat gaat dan ook gepaard met een verbruik van 8,1 l/100 km. BMW heeft niet voor niets altijd gezegd geen concessies te willen doen aan de rij-eigenschappen van haar modellen.
Mild Hybrid
De techniek in deze Vision EfficientDynamics conceptcar is een zogenaamde Mild Hybrid. Daarbij kan de auto niet enkel op de elektromotor rijden, maar zorgt deze puur voor het ontlasten en assisteren van de verbrandingsmotor en daarmee het reduceren van het verbruik en de uitstoot. Tegelijkertijd is het hiermee mogelijk om dankzij Brake Energy Regeneration energie op te vangen die bij het remmen verloren gaat. Verder heeft BMW zonnecollectoren in het dak gemonteerd. Deze winnen elektriciteit welke wordt opgeslagen in het accupakket achterin de auto. Daarmee kunnen elektrische systemen in de auto worden voorzien van elektriciteit en kan de auto bijvoorbeeld worden voorverwarmd. Dit zorgt ervoor dat de koude start - die veel brandstofverbruik met zich meebrengt - wordt voorkomen. Een start-/stop functie moet bovendien het verbruik in de stad terugdringen. Nog een primeur in deze conceptcar is de nieuwe 8-traps automaat die in samenwerking met ZF Getriebe ontwikkeld is. De automaat is volgens BMW klaar voor productie en die zullen we dus op korte termijn terug gaan zien in een productiemodel. De aërodynamische vorm van de velgen zorgt tot slot voor een vermindering van de luchtweerstand.
Toekomstpotentieel X5 Hybrid
BMW kennende is deze Vision EfficientDyanmics niet zomaar een conceptcar. Eerder al werd duidelijk dat de X6 ActiveHybrid er inderdaad zal gaan komen. Dat model wordt leverbaar met een achtcilinder in combinatie met een elektromotor. Deze Vision EfficientDynamics laat ons zien hoe hybride-techniek toepasbaar is in de X5. En aangezien Audi werkt aan een Q7 Hybrid, Mercedes aan een ML hybride en Porsche aan een Cayenne Hybrid zal ook deze BMW X5 Hybrid op termijn op de markt komen. BMW heeft immers al aangegeven dat de hybridetechniek op grote schaal zal worden toegepast. Hiermee laat BMW zien dat SUV´s wel degelijk worden ontwikkelt met respect voor het milieu!Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com
Als ik het goed lees dan betekent dit dat BMW de komende jaren inzet op hybride-auto's? Jammer want BMW heeft de waterstofauto al klaar voor productie maar de infrastructuur ligt er niet. Ik denk dat de overheid en de EU nu eens tot actie over moeten gaan in plaats van altijd alleen maar te straffen. De autofabrikanten doen enorm hun best, maar een beloning daarvoor, ho maar!