11 november 2013 - Na in maart dit jaar officieel te zijn aangekondigd maakt de importeur ons nu ook de prijzen van de Cadillac CTS bekend. Vanaf € 65.096,- is de Amerikaan per direct te bestellen, terwijl de importeur verwacht dat nog dit jaar de eerste exemplaren in ons land arriveren.
Met het toevoegen van een 2.0 liter viercilinder turbomotor is de vanafprijs van de nieuwe CTS behoorlijk verlaagd. Zijn voorganger was enkel met een zes- of achtcilinder leverbaar waardoor destijds minimaal € 70.120,- moest worden afgerekend. Goed nieuws dus voor wie iets anders durft te bestellen dan een BMW 5-serie, Audi A6, Mercedes-Benz E-klasse of een Jaguar XF. De komst van diesel- en hybrideaandrijving zou zijn concurrentiepositie fors versterken maar of die er aan zitten te komen is nog niet bekend.
272 pk
Een viercilinder in een Cadillac mag dan wat belegen klinken, het turboblok uit de instapversie, de Elegance, overhandigt een forse 272 pk en 353 Nm aan de achterwielen. Andere pakketten voor de CTS krijgen de naam Luxury, Performance en Premium mee. Een Luxury-CTS met achterwielaandrijving staat in de prijslijst voor € 67.434,-, terwijl ‘ie als Performance € 70.434 en als Premium € 72.671,- kost. Voor achterwielaandrijving betaal je steevast een meerprijs van € 4.978,-.
Vsport
Mocht je onverhoopt toch meer kracht wensen dan is ook een 3.6 liter V6 met 321 pk voorhanden. Die krijgt een automatische achtversnellingsbak bij achterwielaandrijving en een automatische zesbak als je opteert voor vierwielaandrijving. De voorlopig krachtigste CTS is de nieuwe Vsport, met een Twin-Turbo zescilinder met 420 pk en 583 Nm aan kracht. Van 0 km/h naar 100 km/h zou daarmee in 4,8 seconden geklaard moeten zijn. Een elektronisch limited-slip differentieel en een kortere stuuroverbrenging zorgen dat de bochten bekwaam worden afgewerkt. Brembo-remschijven met aluminium klauwen brengen de CTS tot stilstand. Later staat er naar verluid een nog extremere CTS-V op het programma. Prijzen van een zescilinder-CTS zijn nog niet bekend.
CUE
De kakelverse CTS krijgt de beschikking over een nieuw infotainmentsysteem genaamd CUE. Door te ‘swipen’ over het touchsscreen kunnen gebruikers allerhande functies bedienen. Daarnaast is ook Bluetooth-verbinding en spraakherkenning, evenals USB- en SD-aansluiting standaard. Een 12,3 inch HD-display op het instrumentenpaneel ondersteunt het CUE-systeem. Ook het Front & Rear Automatic Breaking doet zijn intrede op de CTS. Die feature helpt door gebruikmaking van ultrasonische sensoren de bestuurder een aanrijding te voorkomen. Ten slotte is het Safety Alert Seat-systeem voorhanden, waarbij trillingen in de zetel de chauffeur behoeden voor ongevallen met objecten in de dode hoek. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com