11 november 2013 - Dat Cadillac met hun ATS hier nog altijd geen voet tussen de deur krijgt ligt meer bij de Europese autokoper dan het product. Rationeel beoordeelt is de Amerikaan gewoonweg een serieus alternatief voor de 3-serie, A4 en C-klasse. Met het absolute topmodel, de ATS-V, willen ze dat opnieuw bewijzen.
Je verwacht een grote, ongeciviliseerde achtcilinder in de Cadillac ATS-V – en stiekem hadden we daar ook op gehoopt – maar wanneer je je als ‘vreemd’ merk in de kijker van de Europese autokoper wilt spelen is dat allang niet meer de juiste keus. Emissieheffingen zouden de auto onverbiddelijk uit de markt prijzen als er teveel CO2-grammetjes via de uitlaatpijp(en) weten te ontsnappen. Quattro GmbH (Audi RS 4) en AMG (Mercedes C 63 AMG), die met moeite de schade beperkt weten te houden, kunnen daar als geen ander over meepraten.
Stapje terug
De volgende generatie van deze Duitse knalapparaten krijgt dan ook vrijwel zeker een motor die een maatje kleiner is. AMG lepelt weliswaar wederom een V8 in de volgende C 63 AMG, dat blok is qua slagvolume wel met een derde geslonken en ademt straks deels kunstmatig via een twee turbo’s. De BMW M3 maakt een soortgelijke ontwikkeling door. Beschikt de huidige E90-generatie, die inmiddels uit productie is genomen, nog over een atmosferische 4.0 liter V8, z’n reeds aangekondigde opvolger doet ’t met een 3.3 liter twinturbo-zes-in-lijn. En Audi? Daarvan weten we nog niet wat ze van plan zijn met de volgende RS 4. Maar het ligt in de lijn der verwachting dat ook zij een stapje terug doen. En als de Duitsers daar allemaal mee wegkomen, waarom Cadillac niet.
Twee turbo´s
Als we Automobile Magazine moeten geloven ligt er voorin de Cadillac ATS-V een 3.2 liter grote V6 waarop twee turbo’s zijn geschroefd. Dat zal even wennen zijn voor fans van onvervalst bulderende ‘big blocks’ maar naar verwachting al snel geaccepteerd worden als daaruit maar liefst 500 pk wordt getrokken. Het magazine komt namelijk met dit maximumvermogen op de proppen. En mocht dat niet uit de lucht gegrepen zijn dan weet de ATS-V als het op brute kracht aankomt elke Germaanse strijdbijl te pareren. De op stapel staande M3 komt immers niet verder dan 430 pk en de nog wel eventjes gevoerde RS 4 (want nog niet zo oud) levert 450 pk. Alleen de nieuwe C 63 AMG zou nog een bedreiging voor de ATS-V kunnen vormen. De huidige ontwikkelt 457 pk en AMG kennende wordt elke generatie weer wat krachtiger. Dat wordt dus nog spannend. Het testwerk met de ATS-V is inmiddels begonnen in elk geval.