20 februari 2008 - Dit is de compleet nieuwe Audi A4 Avant die in mei bij de dealers staat. De Audi A4 Avant is fors gegroeid en heeft vooral een flinke bagageruimte. Vanaf de marktintroductie levert Audi de A4 Avant met twee benzine- en twee TDI-motoren.
12 cm langer dan zijn voorganger en grootste bagageruimte (490 liter) in dit segment
Elektrisch te openen en te sluiten achterklep
Leverbaar met twee benzine- en drie dieselmotoren
Uitgebreide optieslijst
De leasemarkt heeft niet alleen reikhalzend uitgekeken naar de introductie van de nieuwe A4 Sedan, maar vooral naar deze A4 Avant. De Avant doet het traditiegetrouw zeer goed in deze markt. Met zijn lengte van 4,70 m is de auto maar liefst 12 cm gegroeid. Audi noemt het ruimteaanbod met recht riant want met een bagageruimte van 490 liter inhoud is dit de grootste in zijn klasse. Wie de achterbank (in twee ongelijke delen) neerklapt beschikt over 1.430 liter ruimte. In de bagageruimte bevinden zich handige extra’s zoals een draaibare laadvloer en een afdekzeil dat eenvoudig naar boven kan worden bewogen. Optioneel zijn een skiluik met geïntegreerde skizak, elektrische bediening van de achterklep en een systeem waarmee bagage kan worden vastgezet.
Design
Audi wil benadrukken dat de nieuwe A4 Avant wordt gekenmerkt door dynamiek. Het lijnenspel is grotendeels gelijk aan dat van de A4 Sedan, maar de achterzijde is compleet nieuw. We zien daar voornamelijk overeenkomsten met de A6 Avant. Aan de voorzijde monteert Audi standaard dagrijverlichting. In het geval van Xenon-verlichting is de dagrijverlichting uitgevoerd in LED.
Dynamiek
Tijdens onze rij-impressie met de nieuwe A4 Sedan konden we al concluderen dat de auto niet alleen dynamisch oogt, maar vooral ook zo rijdt. Met de A4 Avant zal dat niet anders zijn. Het onderstel van de A4 werd geheel nieuw ontwikkeld en leent diverse onderdelen van onder meer de A6 en A8. Daar profiteert de A4 Avant uiteraard ook van. Wie meer dynamiek wenst kan kiezen voor Audi drive select. Dit maakt het mogelijk om de ‘setting’ van motor, versnellingsbak en vering/demping via het MMI-systeem in te stellen van comfortabel tot extra sportief. Ook Audi dynamic steering is optioneel. Dit systeem past de overbrenging van de stuurinrichting aan op basis van de snelheid waardoor een zeer direct stuurkarakter wordt gerealiseerd. Adaptieve schokdempers staan eveneens op de optielijst. Hiermee wordt het karakter van de schokdempers continue aangepast aan de omstandigheden en de instellingen van Audi drive select.
Luxe, comfortabele en high-tech opties
Het interieur is zoals we dat van Audi mogen verwachten zakelijk vormgegeven en uiteraard qua afwerking van een hoog niveau. Dat geldt zeker ook voor de leverbare opties. Zo zien we op veiligheidsgebied Audi lane assist dat waarschuwt wanneer van de rijbaan wordt afgeweken zonder richting aan te geven. Ook Audi side assist die de dode hoek bewaakt en Adaptive cruise control staan op de optielijst. Wat multimedia betreft zien we het MMI-systeem waarbij het mogelijk is om een uitgebreid DVD-navigatiesysteem aan te vinken op de optielijst. Audi’s Music Interface verzorgt de koppeling van de iPod met het audiosysteem en ook een Bluetooth-carkit is leverbaar. Muziekliefhebbers kunnen tot slot kiezen voor het Bang & Olufsen audiosysteem dat bestaat uit een tienkanaals versterker, 14 speakers en 505 watt vermogen. Een groot glazen panoramadak maakt het plaatje aan moderne opties compleet.
Vier motoren
Bij de verkoopstart in mei zijn vier motoren - allen met directe inspuiting - beschikbaar. Het benzinegamma bestaat uit de 1.8 TFSI met een vermogen van 160 pk en koppel van 250 Nm. Daarmee accelereert de A4 Avant in 8,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en wordt een topsnelheid van 218 km/h bereikt. De topmotorisering is de 3.2 V6 FSI met een vermogen van 265 pk en een koppel van 330 Nm. Dat is ruim voldoende voor een 0-100 km/h sprint in 6,4 seconden en een topsnelheid van 250 km/h. Het dieselgamma bestaat uit de nagelnieuwe 2.0 TDI-motor met een vermogen van 143 pk en een koppel van 320 Nm. Wie deze 2.0 TDI kiest weet in 9,7 seconden naar 100 km/h te sprinten en een topsnelheid van 208 km/h te behalen. Daarboven vinden we de 170 pk en 350 Nm krachtige variant van deze viercilinder common-rail dieselmotor (in een later stadium leverbaar). Met een acceleratie van 0-100 km/h in 8,6 seconden en een topsnelheid van 222 km/h is dit extra vermogen verantwoordelijk voor net wat aansprekender prestaties dan het basismodel. Het topmodel binnen het dieselgamma is de 3.0 V6 TDI met een vermogen van 240 pk en een koppel van 500 Nm. Deze diesel-A4 is meteen ook de snelste A4 Avant met een acceleratie van 0-100 km/h in 6,3 seconden en een topsnelheid van 250 km/h. Wat transmissies betreft zijn de motoren standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Voor de 3.2 V6 FSI is een zestraps tiptronic optioneel en de 1.8 TFSI en 2.0 TDI (143 pk) zijn leverbaar met de Multitronic CVT-transmissie. De beide zescilinder-modellen zijn bovendien standaard voorzien van Audi´s welbekende quattro-systeem. Alle dieselmotoren hebben bovendien standaard een dieselpartikelfilter. De efficiency van de nieuwe motoren komt vooral tot uiting in de verbruikcijfers. Bij de benzinemodellen liggen die gemiddeld 12% lager dan die van de voorgangers en de TDI-modellen zijn 9% zuiniger. Wat we wel missen is de 2.7 V6 TDI die Audi wel in de A4 Sedan levert. Mogelijk komt deze motorisering in een later stadium beschikbaar.
Leverbaar vanaf mei
Informatie over uitvoeringspecificaties en prijzen volgt voorafgaand aan de marktintroductie in mei. De verwachting is dat de prijzen beginnen bij € 37.500,- voor de 1.8 TFSI.