25 oktober 2013 - Daar is -ie dan, de eerste 2-serie die BMW ooit heeft voortgebracht. Met dit model willen de Mà¼nchenaren het gat dichten tussen de 1-serie en de 3 serie. Hij is de opvolger van de gematigd populaire 1-serie Coupé en is van wezenlijk belang voor BMW.
De BMW 1-serie Coupé en Cabriolet hebben namelijk nooit voor een onverdeeld succes kunnen zorgen en die slag moet ingehaald worden. De nieuwe 2-serie Coupé heeft onmiskenbaar verwantschappen met de vijfdeurs 1-serie, maar BMW had als streven om hem toch een eigen voorkomen mee te geven. Zo krijgt de 2’er duidelijk zijn eigen frontje en neemt hij slankere koplampunits in ontvangst. Bekijk je hem en profil dan zien je de diepe expressieve belijning, sterk aflopende daklijn en breed uitmondende dijen. Het geeft de nieuwe Bimmer een nadrukkelijke coupé-uitstraling. De klant kiest op zijn beurt uit de Modern Line, Sport Line of het M Sport-pakket om de 2-serie zijn eigen aura mee te geven.
Comfort en Luxe
De 2-serie Coupé zal zonder twijfel beschikken over een kwaliteitsinterieur en uiteraard kan hij ook, afhankelijk van het budget, met allerhande luxe worden volgehangen. Standaard is hij bijvoorbeeld voorzien van Driving Expierence Control, waarmee de bestuurder de ophanging naar gelang kan aanpassen. Ook elektronische hulpmiddelen als Collision Warning, Adaptive Cruise Control, grootlichtassistent en verkeersbordherkenning staan vanzelfsprekend op de tarievenlijst. Om de luxe verder te vergroten is er bijvoorbeeld iDrive met een 8,8 inch display en touchcontrol, een Harman Kardon-geluidssysteem en Connected Drive met internetverbinding verkrijgbaar.
Motorenpallet
Het motorengamma van de nieuwe 2-serie Coupé zal soortgelijk zijn aan dat van de 1-serie. De instapbenzine, de 220i, krijgt dus de beschikking over een 2.0 liter turbomotor met 184 pk en 270 Nm aan koppel. Daarmee wordt de sprint van stilstand naar 100 km/h in 7,0 seconden geklaard en is de fut er bij 235 km/h uit. Het verbruik ligt op 6,3 liter voor 100 kilometer rijplezier.
Opteer je voor een diesel-variant dan begint de keuze bij de 218d. Die heeft 143 pk, sprint naar de 100 km/h in 8,9 seconden en houdt het voor gezien bij 213 km/h. Aan 4,5 liter zou hij genoeg moeten hebben om 100 kilometer af te leggen. Sterkere diesels zijn er in de vorm van de 220d en de 225d die respectievelijk 184 pk en 218 pk op de achterwielen loslaten. De 220d zit zodoende in 7,2 seconden op de honderd, terwijl de 225d daar 0,9 seconden vanaf snoept. De topsnelheid van de 220d bedraagt 230 km/h en de 225d vindt het bij een snelle 242 km/h welletjes.
M235i
De stoerste jongen van de klas is de M235i. Hoewel die volgens sommigen misschien geen ‘echte M’ is, zoals de 1-serie M Coupé wel, snoert hij die criticasters flink de mond met zijn prestaties. Onder de kap ligt een 3.0 liter grote TwinPower-zescilinder die een potente 326 pk en 450 Nm uitspuugt. Ter vergelijking, dat is meer vermogen dan de eerder genoemde 1M. De M235i gaat ondanks zijn behoorlijke gewicht van 1.455 kilo (handgeschakeld) in 4,5 seconden naar de 100 km/h en zijn topsnelheid is begrensd op 250 km/h. We kunnen op termijn wellicht ook een nog hetere M2 verwachten maar die zal op z’n vroegst in 2016 het levenslicht zien.
De marktintroductie van de nieuwe 2-serie Coupé begint in maart volgend jaar en prijzen zullen later bekend worden gemaakt. Op termijn wordt er ook een 2-serie Cabriolet gelanceerd.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com