zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Volvo: draadloos EV's opladen volgende stap

 

24 oktober 2013 - Loopt de telecombranche momenteel nog telkens voorop met noviteiten die voor meer gemak zorgen, de auto-industrie is snel aan het bijtrekken. Neem draadloos opladen, ook bij elektrische auto's staat het al in de kinderschoenen.

Volvo is een van die autofabrikanten die deelneemt aan een reeks onderzoeken die draadloos opladen van elektrische auto’s op termijn mogelijk moet maken. Volgens de participanten lijkt opladen via inductie momenteel de meeste kans van slagen te hebben. ‘Bovendien is er vooralsnog geen vergelijkbare standaard voor inductief laden’, beweert Lennart Stegland, Vice Presedent, Electric Propulsion Systems bij Volvo Car Group.





Werking
Inductief laden maakt gebruik van een elektromagnetisch veld voor het overbrengen van energie tussen twee objecten, in plaats van een kabel. Een inductiespoel creëert een afwisselend elektromagnetisch veld bij een laadstation. Een tweede inductiespoel in het rijdende object pikt stroom van het elektromagnetische veld op en zet het om in elektrische energie welke de batterij oplaadt. Deze technologie komt voor bij elektrische huishoudapparatuur zoals elektrische tandenborstels, maar is nog niet commercieel beschikbaar voor het laden van elektrische auto's. "Om elektrische auto’s inductief te laden, positioneert de bestuurder de auto simpelweg over het laadstation waardoor het laden automatisch start. We zijn van mening dat dit een belangrijke factor is in de acceptatie van klanten richting elektrisch rijden," zegt Lennart Stegland.



2,5 uur
Het complete onderzoeksproject, gericht op inductief laden van auto's en bussen, is geïnitieerd door Flanders' Drive, een kenniscentrum voor de auto-industrie in de Vlaamse regio in België. Een consortium aan bedrijven nam deel aan het onderzoek, waaronder Volvo Car Group, Bombardier Transportion en carrosseriebouwer Van Hool. Het project is deels gefundeerd door de Vlaamse overheid. Volvo stelde een auto ter beschikking voor het inductieve laadproject: een Volvo C30 Electric. Die heeft een elektrisch vermogen van 120 pk. "De eerste testen laten zien dat de C30 Electric volledig kan worden geladen zonder laadkabel in ongeveer 2,5 uur", verklaart Stegland.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10