24 oktober 2013 - Loopt de telecombranche momenteel nog telkens voorop met noviteiten die voor meer gemak zorgen, de auto-industrie is snel aan het bijtrekken. Neem draadloos opladen, ook bij elektrische auto's staat het al in de kinderschoenen.
Volvo is een van die autofabrikanten die deelneemt aan een reeks onderzoeken die draadloos opladen van elektrische auto’s op termijn mogelijk moet maken. Volgens de participanten lijkt opladen via inductie momenteel de meeste kans van slagen te hebben. ‘Bovendien is er vooralsnog geen vergelijkbare standaard voor inductief laden’, beweert Lennart Stegland, Vice Presedent, Electric Propulsion Systems bij Volvo Car Group.
Werking
Inductief laden maakt gebruik van een elektromagnetisch veld voor het overbrengen van energie tussen twee objecten, in plaats van een kabel. Een inductiespoel creëert een afwisselend elektromagnetisch veld bij een laadstation. Een tweede inductiespoel in het rijdende object pikt stroom van het elektromagnetische veld op en zet het om in elektrische energie welke de batterij oplaadt. Deze technologie komt voor bij elektrische huishoudapparatuur zoals elektrische tandenborstels, maar is nog niet commercieel beschikbaar voor het laden van elektrische auto's.
"Om elektrische auto’s inductief te laden, positioneert de bestuurder de auto simpelweg over het laadstation waardoor het laden automatisch start. We zijn van mening dat dit een belangrijke factor is in de acceptatie van klanten richting elektrisch rijden," zegt Lennart Stegland.
2,5 uur
Het complete onderzoeksproject, gericht op inductief laden van auto's en bussen, is geïnitieerd door Flanders' Drive, een kenniscentrum voor de auto-industrie in de Vlaamse regio in België. Een consortium aan bedrijven nam deel aan het onderzoek, waaronder Volvo Car Group, Bombardier Transportion en carrosseriebouwer Van Hool. Het project is deels gefundeerd door de Vlaamse overheid. Volvo stelde een auto ter beschikking voor het inductieve laadproject: een Volvo C30 Electric. Die heeft een elektrisch vermogen van 120 pk. "De eerste testen laten zien dat de C30 Electric volledig kan worden geladen zonder laadkabel in ongeveer 2,5 uur", verklaart Stegland.