19 februari 2008 - Alfa Romeo heeft eindelijk de knoop doorgehakt en toont in Genève het productiemodel van de 8C Spider. Deze bloedmooie open versie van de al even schitterende 8C Competizione gaat nog dit jaar in productie. Onder de motorkap een 4.7 liter V8 met niet minder dan 450 pk aan vermogen.
Carrosserie bijna geheel van carbon
450 pk sterke V8 met 6-traps automaat
Elektrisch bedienbare stoffen kap
Volledig naar wens te personaliseren
Productie bij Maserati
Op het Concours Villa d’Este in 2006 onthulde Alfa Romeo de 8C Competizione Spider. De open versie van de 8C Competizione bleef lange tijd in de schaduw staan van zijn coupé-broeder, maar de geruchten leefden voort. Alfa Romeo liet eerder al doorschemeren dat er aan een productieversie gewerkt werd, maar nu is het concreet. Nog dit jaar gaat de 8C Spider in productie. De oplage is beperkt en net als bij de Coupé zullen er slechts 500 exemplaren van worden geproduceerd. Hoeveel exemplaren er naar ons land komen is onbekend. De verwachting is echter dat alle exemplaren reeds zijn verkocht. Wie had ingeschreven door de 8C Competizione krijgt namelijk voorrang.
Carbon
Het design is wederom oogstrelend en de droom van liefhebbers van Italiaanse bolides en Alfa´s in het bijzonder. De meeste onderdelen zijn gelijk aan de 8C Competizione en daarmee deelt deze open sportauto dan ook zijn dynamische karakter. In het interieur is plaats voor twee personen en er is veel gebruik gemaakt van carbon. Dat materiaal is supersterk, maar wel extreem licht. Dat komt de prestaties en handelbaarheid van de auto ten goede.
450 pk sterke V8
Onder de glooiende motorkap ligt een brok techniek die voor een ultieme glimlach moet zorgen wanneer deze gestart wordt. De V8 meet een inhoud van 4.7 liter en ontwikkelt een vermogen van 450 pk. De motor is gekoppeld aan een 6-traps automaat die elektronisch gecoördineerd van verzet wisselt. Wie dat wenst kan met de flippers achter het stuurwiel het heft zelf in handen nemen. Dergelijk vermogen is alleen aan de beste remmerij toe te vertrouwen en Alfa Romeo monteert dan ook forse schijven en remklauwen van Brembo. Deze gaan schuil achter de 20 inch lichtmetalen wielen die ook een blik op het remgeweld gunnen.
Stoffen kap
Het voornaamste verschil tussen de 8C Competizione en 8C Spider is uiteraard het dak. Bij de Spider monteert Alfa een stoffen kap die geheel elektrisch valt te openen en te sluiten. Daarbij claimt Alfa een uitstekende (geluids)isolatie door het gebruik van twee verschillende lagen. De kap is leverbaar in tal van kleuren. Dat geldt overigens ook voor de carrosserie, de remklauwen en het interieur. Alfa Romeo kan op aanvraag elke kleur leveren die de klant wenst. Daarmee wil Alfa alle 500 exemplaren van de 8C Spider een uniek gezicht geven.
Productie bij Maserati
Nog dit jaar zal Alfa Romeo de productie van de 8C Spider opstarten. Voor het produceren van de auto is ruimte gemaakt op de assemblage-lijn van Maserati. Dat is ook niet zo vreemd want veel van zijn onderdelen (motor/versnellingsbak) deelt de auto met Maserati-modellen.